Sinds vorige week is de wet rond ongevraagde mail aangescherpt: u dient van alle ontvangers (zakelijk of particulier) voorafgaande en expliciete toestemming te hebben voordat u ze mag mailen met reclame, persberichten of nieuwsbrieven. Nu denkt u misschien, "dat is geregeld in onze algemene voorwaarden" of "dat kunnen mensen nalezen in de privacystatement", maar dat is niet genoeg. Zo'n indirecte toestemming is niet rechtsgeldig en kan u op een fikse boete komen te staan.
De telecommunicatiewet eist namelijk expliciete (ondubbelzinnige) toestemming van de ontvanger. Kort gezegd betekent dat dat u een aanvinkvakje moet tonen met als tekst "Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen". Pas als dat vakje is aangekruist, mag u het e-mailadres op de verzendlijst van die nieuwsbrief zetten.
Die tekst moet expliciet zijn over waar men toestemming voor geeft. In het voorbeeld hierboven is er toestemming voor de nieuwsbrief, maar daarmee nog niet voor persberichten of aanbiedingen voor nieuwe producten. Wilt u ook die twee soorten berichten versturen, dan moeten er dus twee extra aanvinkvakjes bij komen.
Het is daarbij onvoldoende om alle soorten berichten op te noemen in uw privacystatement of algemene voorwaarden en dan één aanvinkvakje te tonen met "Ik aanvaard de privacystatement" of "Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden". Uit zo'n akkoord blijkt namelijk niet dat men ook werkelijk zich op de nieuwsbrief wil abonneren of persberichten wil ontvangen.
Mocht u in uw algemene voorwaarden hier nog teksten over hebben staan, zorg er dan zo snel mogelijk voor dat er ook expliciete aanmeldmogelijkheden voor komen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.