Hoewel het in Nederland op grond van de Wet op de kansspelen verboden is om zonder vergunning online kansspelen aan te bieden, is het toch vrij gemakkelijk om aan een online kansspel zoals poker deel te nemen. Aanbieders van online kansspelen zijn gemakkelijk via internet te vinden. Casino 777, Unibet en Bwin zijn enkele voorbeelden van aanbieders die haar diensten zelfs in de Nederlandse taal aanbieden.
Het is dan ook een illusie om te denken dat de Nederlandse kansspelwetgeving makkelijk te handhaven is. Om deelnemers aan kansspelen zoveel mogelijk te beschermen wordt al jaren gepleit voor het reguleren van online kansspelen, wat heeft geresulteerd in een wetsvoorstel. Hoe zit het met de voortgang van die wet en wat kunnen we verwachten?
Het was toenmalig staatssecretaris Fred Teeven die in 2011 al aankondigde dat de huidige kansspelwetgeving gemoderniseerd zou worden, zodat onder meer kansspelen via internet gereguleerd konden worden. Het is inmiddels alweer bijna drie jaar geleden dat het wetsvoorstel kansspelen op afstand naar de Tweede Kamer werd gestuurd.
Na een lange behandeling stemde de Tweede Kamer op 7 juli 2016 in met het wetsvoorstel. De enige horde die nog genomen moet worden is de behandeling en goedkeuring in de Eerste Kamer. Het is niet duidelijk wanneer de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer voltooid zal zijn, maar naar verwachting zal dit niet voor eind 2017 zijn.
Het nieuwe wetsvoorstel brengt een aantal ingrijpende veranderingen met zich mee ten aanzien van kansspelen op afstand. De belangrijkste wijzigingen zullen hieronder kort worden uitgewerkt.
De nieuwe wet maakt de weg vrij voor het aanbieden van online kansspelen, echter alleen als de aanbieder daarvoor een vergunning heeft gekregen van de Kansspelautoriteit. Naast de kosten die de aanbieder moet maken om aan de voorwaarden uit de wet te moeten voldoen, zijn er ook kosten verbonden aan de vergunningsaanvraag zelf. De vergoeding voor de aanvraag van de vergunning zal naar verwachting EUR 40.000,- bedragen. Met een vergunning kan de aanbieder in principe vijf jaar online kansspelen aanbieden.
Met de komst van de nieuwe wet wordt een apart fonds opgericht ter bestrijding van kansspelverslaving bij kansspelen op afstand. Vergunninghouders van kansspelen op afstand zijn verplicht om financieel bij te dragen aan dit verslavingsfonds. Deze bijdrage is nu vastgesteld op 0,5% van het bruto spelresultaat. Het bruto spelresultaat is het verschil tussen de inleg van deelnemers en het uitgekeerde prijzengeld.
Op de vergunninghouders rust daarnaast een uitgebreide zorgplicht om kansspelverslaving zoveel mogelijk te voorkomen. Zo moet de speler door de vergunninghouder voldoende geïnformeerd worden over de (risico’s van) kansspelen, zodat de speler een weloverwogen keuze kan maken om deel te nemen aan het spel. Verder dient de vergunninghouder voorzieningen te treffen om de speler zoveel mogelijk inzicht te geven in het eigen speelgedrag.
Ook moet de vergunninghouder maatregelen te nemen, zoals het opleggen van entreebeperkingen en uitsluitingen, indien het gedrag van de speler daartoe aanleiding geeft. Het personeel van de vergunninghouder dient daarom kennis te hebben van verslavingspreventie.
Tot slot is de vergunninghouder verplicht de op haar rustende zorgplicht uit te werken in een preventiebeleid. Dit beleid is niet alleen bestemd om spelers te informeren, maar ook de toezichthouder kan ernaar vragen.
Het wetsvoorstel neemt ook veranderingen met zich mee over de te betalen kansspelbelasting. Zo wordt er een onderscheid gemaakt in de tarieven van kansspelbelasting bij legale en illegale kansspelen op afstand.
Met de komst van deze nieuwe wet zullen vergunninghouders 20% belasting betalen over het bruto spelresultaat. Dit in tegenstelling tot de traditionele, landgebonden kansspelen, die 29% belasting zullen blijven betalen. Dit percentage gaat ook gelden voor illegale online kansspelen. Spelers die spelen bij een aanbieder die geen vergunning heeft betalen dus 29% kansspelbelasting.
In het wetsvoorstel wordt daarnaast een centraal register uitsluiting kansspelen geïntroduceerd, dat zal worden beheerd door de Kansspelautoriteit. In dit register kunnen risico- en probleemspelers, vrijwillig of onvrijwillig, worden ingeschreven zodat zij worden beschermd tegen kansspelverslaving. Een speler die staat ingeschreven in het register zal gedurende zes maanden niet kunnen deelnemen aan bepaalde kansspelen. Overigens ziet dit register niet alleen op online kansspelen, maar ook op bijvoorbeeld casino’s en speelhallen.
Met de regulering van de online kansspelen is ook een belangrijke rol weggelegd voor de Kansspelautoriteit wat betreft toezicht en handhaving. Het wetvoorstel introduceert dan ook enkele nieuwe bevoegdheden voor de Kansspelautoriteit:
Uit bovenstaande voorwaarden blijkt dat er veel waarborgen in het wetsvoorstel zijn ingebouwd om ervoor te zorgen dat aanbod verantwoord, betrouwbaar en controleerbaar is en dat kansspelverslaving en criminaliteit binnen deze sector zoveel mogelijk wordt beperkt.
Het feit blijft dat op dit moment honderdduizenden Nederlanders online kansspelen spelen via buitenlandse aanbieders. Deze spelers worden niet beschermd door het Nederlandse kansspelbeleid. De noodzaak van deze wet is duidelijk, alleen blijft het (nog steeds) de vraag wanneer hij in werking zal treden.
Fotocredit: Santeri Viinamäki [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.