Online gekocht in winkel: Wet Koop op Afstand?

Een lezer vroeg mij:

Enige tijd geleden liep ik een sportwinkel binnen. Ik zag daar een paar leuke sneakers staan maar helaas waren ze niet meer in mijn maat beschikbaar.

De verkoper wees mij toen op een computerpaal die in de winkel stond en zei “we kunnen hem wel op onze website bestellen”.  Zo gezegd, zo gedaan. We hebben samen de bestelling via de website gedaan en ik heb toen direct het totaalbedrag inclusief verzendkosten betaald.

Nu wil ik het artikel retourneren, kan ik een beroep doen op de Wet Koop op Afstand?

De wet geeft een aantal voorwaarden waaraan moet zijn voldaan voordat er sprake is van een koop op afstand.

Er moet allereerst sprake zijn van een consumentenkoop

Daarnaast moet er sprake zijn van ‘een of meer technieken voor communicatie op afstand’. Denk hier bijvoorbeeld aan internet, telefoon en fax.

Bovendien moet de koop gesloten worden met een door de verkoper of dienstverlener ‘georganiseerd’ systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand.

Met  ‘georganiseerd’  wordt bedoelt dat  een toevallige gebruikmaking van een of meer middelen voor communicatie op afstand hiervoor niet voldoende is. Een webshop met alles erop en eraan voldoet daar vanzelfsprekend wel aan, maar als ik een fysieke winkel bel die mij bij hoge uitzondering een product toestuurt is dat dus niet voldoende om een beroep te kunnen doen op de Wet Koop op Afstand.

Tot slot is vereist dat men vanaf het begin tot het einde van de overeenkomst gebruik heeft gemaakt van deze technieken . Zodra een van de partijen ook maar één moment moment voor of bij het sluiten van de overeenkomst fysiek bij elkaar aanwezig zijn is er geen sprake meer van een koop op afstand.

Dat laatste is hier het geval: de koper stond in de fysieke winkel ten tijde van het sluiten van de overeenkomst. Hierdoor is er geen sprake meer van een koop op afstand en zul je je moeten houden aan de regels die de fysieke winkel hanteert voor het ruilen en retourneren van artikelen.

 

Terug naar overzicht