Notice en takedown voor domeinnaamregistrars, het is een lastige. Vrijdag blogde ik over mijn voorstel aan SIDN over hoe om te gaan met klachten over domeinnamen of daaraan gekoppelde sites. Zowel bij de presentatie bij de SIDN relatiedag als bij de blog kreeg ik vervolgens vragen: wat kan een registrar doen, hoe veel kan hij te weten komen en hoe gepast is het überhaupt om in te grijpen als je alleen de domeinnaam beheert.
Een registrar heeft een bot wapen wanneer iemand met klachten komt over een site of dienst die gekoppeld is aan de domeinnaam van zijn klant. Hij kan die domeinnaam onbereikbaar maken, meer niet. Specifiek ingrijpen zoals de hoster is niet mogelijk. De hoster kan het plaatje blokkeren of de tekst even offline halen, en de rest laten staan. Dat wapen kan zelfs extra bot zijn als de registrar niet zelf ook de dns beheert. De meeste registrars beheren zelf de DNS-instellingen van die domeinnamen, maar dat hoeft niet. En als je niet de DNS beheert, dan wordt dat wapen wel héél bot: je heft dan tijdelijk de domeinnaam op, en gooit dan álle sites en álle diensten offline.
In plaats van het toch al botte middel om de gehele website (het www record) ontoegankelijk te maken, waarbij je dan toch nog de mailserver door laat draaien en subdomein X ook intact laat.Die subdomeinen zijn ook een leuke: bij sites als Wordpress.com heeft elke klant zijn eigen subdomein. Komt er een klacht over bv. een stalkblog, dan kan de registrar dat subdomein wellicht blokkeren (het IP-adres dat erbij hoort, uit het A record halen) maar de andere blogs in stand laten. Maar staat het stalkblog op een pagina op die site, dan zou je dus geheel Wordpress.com moeten blokkeren om hier wat aan te doen.
Ook een punt van kritiek was, je wéét niet wat je klant doet op z'n site, zeker niet als die heel ergens anders staat. Dat klopt, maar dat is het notice deel van NTD: dat komt de klager jou vertellen. Wat wél lastiger is, is dat je vervolgens als registrar moet kijken wat de domeinnaam nog meer doet, omdat je immers moet inschatten of je maatregel van takedown wel proportioneel is gezien doel en inhoud van de site en de gewraakte informatie. En hoe weet je bv. hoe veel subdomeinen er nog onder de site hangen, of wat er op het afgesloten forumdeel van de site voor nuttigs gebeurt? Ja, je kunt dat je klant vragen maar wat nu als die niet meewerkt? Of de boel net even wat anders voorstelt dan uiteindelijk de feitelijke situatie blijkt?
Maak gratis een notice-and-takedownformulier met onze generator. Of genereer met 20% korting algemene voorwaarden, bewerkersovereenkomsten en méér binnen de hostingbundel op JuriDox.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.