De Nederlandse Spoorwegen (NS) doen hun best om klanten op de hoogte te houden van hun dienstregeling. Zeker nu de winterse tijden er weer aan komen geen overbodige luxe. Ware het niet dat de NS daarbij wel dient te respecteren dat er ook klanten zijn die zich hebben uitgeschreven van alle NS-mailings. Uit een mail die ik op 27 november 2012 ontving blijkt dat NS die regel uit de Telecommunicatiewet niet respecteert.
Het gaat om het volgende bericht:
Deze e-mail had niet naar mij verzonden mogen worden vanwege mijn expliciete afmelding (opt-out). Een flinke tijd terug heeft de NS er echter voor gekozen om klanten die zich expliciet hadden uitgeschreven toch standaard weer in te schrijven, puur voor informatieve berichten. Maar dit is dus niet in lijn met de wet- en regelgeving: mijn e-mailadres had niet opnieuw op een mailinglijst mogen belanden voor informatieve berichten, want ik heb me expliciet uitgeschreven voor alle berichten van de NS. Hierover kunt u meer lezen in Nieuwe NS-mailing ondanks opt-out: hoe zit dat?
In de commentaren op een blog van mijn collega Arnoud Engelfriet beloofde de NS rekening te houden met de daar gemaakte opmerkingen, maar daar blijkt weinig van terecht gekomen. Mijn e-mailadres staat namelijk nog steeds op de mailinglijst voor informatieve berichten. Inmiddels heb ik me dan maar nogmaals expliciet uitgeschreven van NS-mailings: ik ben benieuwd of dit blogbericht een vervolg gaat krijgen...
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.