Nieuwe NS-mailing ondanks opt-out: hoe zit dat?

Vorige week kreeg Nederland de eerste sneeuwval van betekenis over zich heen. Traditioneel gaat dat gepaard met de nodige files, glijpartijen op de fiets en... vertragingen op het spoornetwerk. Vandaar dat NS besloot een aantal keer per e-mail te waarschuwen voor de hinder die reizigers konden gaan ondervinden van de problemen op het spoor.

Een eerder, vergelijkbaar bericht maakte vorig jaar een flinke discussie los. NS stuurde toen een mailing naar klanten die zich eerder expliciet hadden afgemeld. Die afmelding geldt als een expliciet verzet tegen het verdere gebruik van het e-mailadres in de zin van artikel 11.7 lid 3 Telecommunicatiewet. Dat betekent dat de destijds door NS verzonden mailing niet verzonden mocht worden naar klanten die zich expliciet hadden uitgeschreven, bijvoorbeeld via de link onderaan het bericht.

Interessant was toen ook dat NS haar klanten, ondanks expliciete uitschrijvingen voor alle (!) elektronische communicatie, automatisch aanmeldde voor toekomstige mailings met "reisinformatie en serviceberichten". En die zijn vorige week dus veelvuldig verzonden:

NS mailing 4 februari 2012 (klik voor groter): "In ieder geval zondag 5/2 en maandag 6/2 landelijk aangepaste dienstregeling"

 

 

 

 

 

 

 

 

NS mailing 5 februari 2012 (klik voor groter): "Zeer drukke spitsen verwacht"

 

 

 

 

 

 

 

 

NS mailing 6 februari 2012 (klik voor groter): "Tot en met vrijdag 10 februari aangepaste dienstregeling"

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoewel NS meent onderscheid te mogen maken tussen commerciële berichten en een informatievoorziening, ben ik van mening dat een expliciete uitschrijving van alle NS-mailings, nog vóór het bestaan van dat onderscheid, zwaar weegt. De keuzes die NS vorig jaar kon maken bij de introductie van de "informatieve" mailings waren:

a) De mailing enkel sturen naar klanten die zich niet uitgeschreven hadden;
b) De mailing daarnaast eenmalig sturen naar klanten die zich al uitgeschreven hadden, met daarin de mogelijkheid tot inschrijving;
c) Iedereen mailen én direct inschrijven voor de nieuwe mailings.

Hierbij was zelfs optie b) al twijfelachtig, maar NS koos dus voor c).

Een andere discussie die gevoerd kan worden: vallen informatieve mailings onder het spamverbod uit de Telecommunicatiewet? Stel: ik heb ooit iets bij een webwinkel besteld. Vervolgens ontvang ik op regelmatige basis nieuwsbrieven met daarin speciale acties. Het was een éénmalige aankoop, want ik heb bijna nooit iets nodig van die webwinkel. Dus ik schrijf me uit met de afmeldlink onderaan de nieuwsbrief. Nu ontvang ik alsnog een bericht van de webwinkel: "Houdt u rekening dat we onderhoud uitvoeren aan onze webwinkel deze week, dus dat u bestellingen enkel tussen 09.00 en 16.00 uur via onze webwinkel kunt plaatsen." Is dat bericht, ondanks mijn afmelding, toegestaan volgens de Telecommunicatiewet? Dat lijkt me niet.

Ik vind het dan ook niet vreemd dat er via www.spamklacht.nl al verschillende klachten over de NS-mailings van vorige week zijn ingediend.

Terug naar overzicht