Het is al duidelijk, de consumentenwetgeving verandert. Wij houden ons beperkt tot wat er verandert voor online dienstverleners. Het moge duidelijk zijn dat er voor traditionele webwinkels het nodige verandert, maar ook voor andere dienstverleners staan er veranderingen op het spel.
Veilingsites gaan onder het koop op afstand regime vallen. Ook op een online veiling gekochte goederen kunnen bijvoorbeeld geretourneerd worden. Er zijn een aantal uitzonderingen, zoals faillissementsveilingen onder leiding van een curator, maar het gros van de sites zal gezien gaan worden als een webwinkel.
De regelgeving omtrent het online afsluiten van financiële diensten zoals het afsluiten van een lening, verzekering etc. verhuist van de Wet op Financieel Toezicht (Wft) naar het Burgerlijk wetboek. Hoewel er inhoudelijk niet veel verandert, vallen zo goed als alle consumentenovereenkomsten nu onder het zelfde wetboek.
Hoewel dit niet een specifieke groep is, is het wel het noemen waard. Voorheen konden afgenomen diensten (abonnementen, hosting, televisie etc,) niet meer herroepen worden, indien de uitvoering van de dienst (levering) met instemming van de consument was begonnen binnen de bedenktermijn. Dat verandert nu behoorlijk.
Voor diensten die binnen de bedenktermijn volledig zijn nagekomen (en dus niet na die periode doorlopen, maar echt een eenmalig iets) kan het zijn dat er geen herroepingsrecht geldt. De klant moet in het bestelproces dan wel hebben verklaart dat de levering binnen de bedenktermijn gedaan mag worden en dat hij van zijn herroepingsrecht afziet. Ontbreekt deze verklaring, dan kan de klant gewoon herroepen!
Voor doorlopende diensten (het grootste gedeelte van de diensten), zoals telefoonabonnementen, hosting, levering van stroom etc. geldt dat er gewoon een mogelijkheid tot ontbinding bestaat binnen de termijn van 14 dagen. De klant moet dan wel het gebruikte deel betalen. Lees hier meer over de combinatie koop en afname dienst. Lees hier meer over het registreren van een domeinnaam en het herroepingsrecht onder de nieuwe wet. In de bedoelde blog komt de regelgeving voor dienstverleners uitgebreider aan bod.
Voor reisaanbieders verandert er niet veel, behalve dat ook zij aan de informatieplichten moeten voldoen. Het herroepingsrecht is daarnaast nog steeds uitgezonderd voor reizen met een vaste datum. (de uitzondering moet wel genoemd worden op de website!)
Belangrijk nieuw punt uit de wet is echter dat vooraf aangevinkte vakjes voor allerlei extra’s niet meer mogen. Denk daarbij aan annuleringsverzekeringen, huurauto’s etc. De klant moet dit soort dingen zelf kunnen aanvinken. Lees hier meer over het verbod op aangevinkte vakjes.
Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.
> Aanvragen van webshop scan of maak zélf juridische webwinkel documenten
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.