Het is een veel voorkomend probleem: nep webwinkels die niet van echt te onderscheiden zijn en de consument schade berokkenen. Bestelde producten worden niet geleverd en de consument is simpelweg haar geld kwijt.
Doorgaans werkt zo’n nep webwinkel als een soort digitale ‘pop-up store’. Ze ontstaan meestal vlak voor het weekend en zijn op maandag plots weer uit de lucht. Ondanks hun korte bestaan zien ze er wél gelikt uit om de consument op het verkeerde been te zetten.
De zojuist gestarte nieuwe campagne Wijzer WebWinkelen van href="http://www.consumentenbond.nl/">De Consumentenbond is een nieuwe stap om dit soort malafide webwinkels tegen te gaan. Daarnaast poogt het de consumenten alerter te maken bij het webwinkelen zodat ze dergelijke nepwebwinkels (sneller) zelf herkennen.
De campagne betreft een samenwerking tussen De Consumentenbond en href="http://www.stop-internetoplichting.nl/">Stichting Stop Internetoplichting . De stichting heeft al een href="http://www.opgeletopinternet.nl/">website dat op internet onder meer zoekt naar malafide websites en webwinkels. Nadat is vastgesteld dat er inderdaad sprake is van een nepwebwinkel wordt een tweet verzonden om consumenten te waarschuwen
De Consumentenbond heeft nu een zogeheten ‘Nepshops-Alert’ op zijn website waar de tweets van de Stichting Stop Internetoplichting op worden doorgeplaatst. Op deze wijze wordt een veel groter publiek bereikt en wordt de kans van slagen voor de nep webwinkel kleiner.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.