MKB-Nederland heeft bij de rechtbank in Groningen een proces aangespannen tegen Holland Internet Group, Telefoongids.com en Infosite, meldde Nu.nl zaterdag. De brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf wil dat de rechter zich uitspreekt over de handelspraktijken van deze bedrijven, die zij als misleidend en oneerlijk betitelt.
Acquisitiefraude kost het bedrijfsleven jaarlijks naar schatting € 400 miljoen. Het is een hardnekkig probleem, dat steeds grotere vormen aanneemt en moeilijk is aan te pakken. Mensen worden vaak telefonisch benaderd of krijgen faxen met misleidende teksten. Hun reactie daarop wordt dan uitgelegd als een akkoord voor een duur abonnement of prijzige aanschaf, zonder dat daar een duidelijke nuttige dienst tegenover staat.
MKB Nederland wil met deze procedure een algemene uitspraak uitlokken dat werkwijzes zoals door de gedaagde bedrijven gehanteerd, als misleidend en onrechtmatig worden gekwalificeerd.
Ook zoekt zij een principiële uitspraak om de onderhavige acquisitiepraktijken te laten bestempelen als oneerlijke handelspraktijk in de zin van de Wet op de oneerlijke handelspraktijken. Deze geldt nu alleen voor consumenten. MKB hoopt (en ik ook) dat de rechter deze ook zal laten gelden voor kleine en middelgrote ondernemingen (reflexwerking). Dat zou betekenen dat ook mkb-ondernemers beter tegen acquisitiefraude zijn beschermd. Die bescherming wordt onder meer bewerkstelligd door de omkering van de bewijslast.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.