Meedoen aan internetconsultatie Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen

Gisteren is de internetconsultatie gestart van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen. Dit stukje lage telecommunicatiewetgeving bevat stiekem toch een paar belangrijke clausules over wat telecomaanbieders mogen doen. De consultatie gaat met name over nieuwe regels over kosteloze blokkade van premium SMS/MMS-diensten. En dat herinnerde me aan een pet peeve die ik al een tijdje heb over premiumdiensten bij minderjarigen, dus ik heb een voorstel ingediend.

Het probleem van die premiumdiensten is namelijk dat ze per stuk niet heel duur zijn, maar dat er vele smsjes in een maand worden afgenomen en dat het zo uiteindelijk tóch heel duur wordt.

Normaal kunnen de ouders van minderjarigen transacties van hun kinderen terugdraaien. Artikel 234 van boek 1 BW vereist immers dat toestemming wordt gegeven voor alle rechtshandelingen van minderjarigen. De uitzondering is echter dat dit niet hoeft als de transactie gebruikelijk is voor minderjarigen van die leeftijd. Een premium SMS is op zich gebruikelijk bij minderjarigen. Zo zou een afname van 10.000 premium SMS berichten niet teruggedraaid kunnen worden, aangezien dit 10.000 maal één gebruikelijke transactie zou betreffen.

Door nu echter alle SMS'jes in één maand gezamenlijk aan te merken als één rechtshandeling, ontstaat bij 10.000 berichten een ongebruikelijke transactie. Volgens de hoofdregel van 1:234 kunnen de ouders deze dan ongedaan maken. De discussie gaat dan alleen nog over "hoe veel is ongebruikelijk" en niet meer over "elk berichtje kostte maar 1 euro en dat is een gebruikelijk tarief" en dat is hoe het hoort.

De drempel van een ongebruikelijke aankoop komt hiermee lager te liggen. Dat is goed. Om claims te vermijden, kunnen premiumaanbieders filters installeren die ongebruikelijk grote afnames weren.

Het concrete voorstel:

In 3.10 opnemen als nieuw lid tussen 6 en 7: De afname van meerdere Premium SMS diensten in één kalendermaand wordt aangemerkt als één rechtshandeling zoals bedoeld in artikel 234 van boek 1 Burgerlijk Wetboek, ongeacht de wijze waar op deze afname is vormgegeven in de relatie tussen abonnee en dienstverlener.

Tevens had ik bedacht dat providers actief moeten informeren over het blokkeren van telefoonnummers en premium SMS/MMS diensten. Deze optie moeten providers al bieden, zo staat in artikel 2.4. Maar nergens zie ik staan dat men actief abonnees moet wijzen op deze optie. In artikel 3.2 van het Rude staan een aantal informatieplichten, en ik heb dan ook voorgesteld om deze uit te breiden met een verplichting om dit te gaan doen.

 

Terug naar overzicht