align="left">Het is alweer bijna zo ver: met een flinke klap zal rond 12 augustus de jaarlijkse
href="http://www.ikea.com/nl/nl/">IKEA catalogus op de mat vallen.
align="left">Deze keer zal de catalogus echter
href="http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2013/07/ikea-meer-augmented-reality-in-mobiele-catalogus/index.xml">anders zijn dan je gewend bent.
align="left">Het bedrijf heeft namelijk augmented reality toegevoegd, waardoor je de producten uit de catalogus via een app tot
href="http://www.youtube.com/watch?v=n4nnLti-72A">leven kunt wekken.
align="left">Op deze wijze kunnen bijvoorbeeld banken of andere meubels op ware grootte worden getoond in de woonkamer. De catalogus zelf werkt als markeerpunt. Je legt de catalogus simpelweg op de grond op de plek waar de nieuwe bank moet staan en hop: daar staat ie dan.
align="left">Op deze manier kan je goed zien of het wel echt iets voor je is en (niet geheel onbelangrijk) of het ook pást. Tevreden? Dan koop je het product online en laat je het thuis bezorgen.
align="left">De wet (ja ook de
href="https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33520-3.html">nieuwe wet) zegt dat een consument bij online aankopen het herroepingsrecht heeft. Dit geeft de consument de gelegenheid om gedurende een bepaalde periode zonder opgave van redenen van de overeenkomst op afstand af te komen.
align="left">Een van de redenen dat het herroepingsrecht bestaat is dat de consument het product nog niet goed heeft kunnen zien, en het nog niet goed genoeg heeft kunnen beoordelen. Is het product wel echt mooi? Past het eigenlijk wel? Deze problemen zijn met augmented reality niet meer aan de orde, het product ‘staat’ immers zelfs even in je woonkamer. Waarom zou je het product dan nog moeten kunnen retourneren?
align="left">Toch zal het zo’n vaart nog niet lopen. In de
href="https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33520-3.html">memorie van toelichting bij de nieuwe wet staat namelijk eveneens dat het belangrijk is dat men het product kan vastpakken en kan testen, zoals men dat in een winkel kan doen. En dat kan natuurlijk niet met augmented reality.
align="left">Het herroepingsrecht zal dus nog niet in gevaar komen door het gebruik van augmented reality door webwinkeliers, maar wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet.