LinkedIn buigt voor kritiek op ongevraagd wijzigingen in de privacy instellingen van zijn leden. Het sociale netwerk zal niet langer namen en foto's van individuen vermelden in commerciële uitingen. Dat meldde Webwereld afgelopen vrijdag. Begin deze maand werd bekend dat Linkedin profielfoto's en -teksten van leden bij advertenties zette. Zo werd je foto ineens getoond bij advertenties voor bedrijven in wiens netwerk je zat.
Op de bedrijfsblog meldt het bedrijf dat het echt niet zo bedoeld was:
what we’ve learned now, is that, even though our members are happy to have their actions, such as recommendations, be viewable by their network as a public action, some of those same members may not be comfortable with the use of their names and photos associated with those actions used in ads served to their network.
Men stapt dan ook over naar een nieuw formaat waar geen foto's of namen meer getoond worden, zoals hier te zien is:
En maar goed ook. Zoals ik al bij Webwereld meldde, deze manier van werken staat op gespannen voet met de Europese privacywetten. Zeker omdat er niet echt om toestemming is gevraagd: men toonde alleen een kleine banner bovenaan bij het inloggen, en dat zou dan genoeg zijn om de nieuwe voorwaarden in te laten gaan.
LinkedIn had op zijn minst een pop-up had moeten tonen, die alleen weg te klikken is door op de specifieke vraag of de gebruiker akkoord gaat met de gewijzigde voorwaarden, op 'ja' of 'nee' te antwoorden.
De nieuwe manier van werken levert geen privacyproblemen op, deze kon ook al binnen de oude voorwaarden.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.