LinkedIn verandert zijn privacy statement: wat betekent dat eigenlijk?

LinkedIn geeft aan dat het een andere grondslag gaat gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties. Waar komt dit vandaan? En verandert er nu echt iets? Senior Legal Counsel Caroline van Ekeren licht het toe in deze nieuwsupdate.

Voor adverteerders is LinkedIn als grootste professionele socialemediaplatform een goudmijn: nergens anders kunnen professionals zo makkelijk benaderd worden. LinkedIn helpt hier graag aan mee door het faciliteren van gerichte advertenties: op het platform, en daarbuiten. In oktober was de Ierse Data Protection Commission (DPC) het niet eens met de manier waarop LinkedIn gedragsanalyses deed en de persoonsgegevens gebruikt om gerichte advertenties te tonen en legde LinkedIn een boete op van 310 miljoen euro. 

Om persoonsgegevens te gebruiken hebben we een grondslag nodig, in normale mensentaal: een wettelijk vastgelegde reden om die data te gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld toestemming zijn, maar ook gerechtvaardigd belang (wát dat gerechtvaardigd belang is wordt niet duidelijk uit de press release, teleurstellend), of een wettelijk vastgelegde taak. De Ierse toezichthouder zegt dat er geen geldige grondslag was voor LinkedIn om persoonsgegevens van haar gebruikers te gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties: geen toestemming en het gebruik van die gegevens was ook niet noodzakelijk voor het verwezenlijken van hun gerechtvaardigd belang of de uitvoering van het contract om de dienst LinkedIn te leveren. Bovendien informeerde LinkedIn haar gebruikers onvoldoende en was het oneerlijk over het gebruik van de gegevens.

Met deze pop-up en de verandering in haar beleid en informatievoorziening lijkt LinkedIn het anders te willen doen. Verandert er nu echt iets voor jou als gebruiker? In alle eerlijkheid lijkt het daar niet op. Maar de grondslag verandert wel: LinkedIn vraagt vanaf januari om toestemming (waar het voorheen de data verwerkte voor haar gerechtvaardigd belang) om de gegevens te gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties, op LinkedIn en daarbuiten. Ze wil duidelijker uitleggen wat er gebeurt met data en waarom, want alleen als je alle informatie hebt kan je geldige toestemming afgeven. Wat er gebeurt als je die toestemming niet geeft, wordt mij niet duidelijk uit de beschikbare informatie. Mogelijk dat LinkedIn ook naar een Pay-or-Okay systeem gaat, zoals Meta dat doet, hoewel het Europese verbond van privacytoezichthouders (de EDPB) verduidelijkte dat dat nou ook niet helemaal de manier is om geldig toestemming te verkrijgen. Een recente Hof van Justitie van de EU uitspraak biedt ook nog ruimte om een commercieel belang aan te dragen als gerechtvaardigd belang (KNLTB-zaak, maar dan zal LinkedIn wel moeten zorgen dat de praktijken niet te veel inbreuk maken op privacy – die optie kiest LinkedIn nu in ieder geval niet.)

Terug naar overzicht