Het sturen van nieuwsbrieven roept geregeld vragen op bij ondernemers. Het is een goede manier om (potentiële) klanten te informeren over interessante aanbiedingen. Het is echter niet zomaar toegestaan om iedereen een nieuwsbrief met commercieel karakter te sturen. Natuurlijk, als iemand expliciet toestemming heeft gegeven kun je nieuwsbrieven sturen totdat deze toestemming ingetrokken wordt. Maar het is toch onder voorwaarden ook toegestaan om bestaande klanten een nieuwsbrief te sturen, zonder dat hier expliciete toestemming voor gegeven is?
Dat klopt, als iemand online een bestelling geplaatst heeft mag de winkel nieuwsbrieven over soortgelijke producten gaan sturen zonder dat daar expliciete toestemming voor gegeven is. De koper is immers klant. Maar hoelang mag je klanten een nieuwsbrief blijven sturen?
Als ik online een film koop ben ik een klant en ben ik geïnteresseerd in soortgelijke films. Maar ben ik vijf jaar na mijn eenmalige aankoop ook nog klant? Wettelijk gezien is hier geen termijn voor vastgelegd. Er wordt wel gesproken over de levensduur van een product. Tijdens deze levensduur mag je als winkel klanten nieuwsbrieven blijven sturen over soortgelijke producten. Na deze periode moet je stoppen met het versturen van de nieuwsbrieven.
Deze redenatie is verre van praktisch. Buiten het feit dat het bepalen van de levensduur van een product vaag is, zul je als winkelier bij moeten gaan houden wie wat gekocht heeft en op welk moment de nieuwsbrief stop gezet moet worden.
Gemakkelijker is het bij producten of diensten met een bepaalde looptijd. Bestel ik een abonnement op de Donald Duck, dan ben ik gedurende de looptijd van het abonnement een klant en mogen er dus nieuwsbrieven gestuurd worden zonder dat ik daar toestemming voor gegeven heb. Eindigt het abonnement? Dan ben ik ook geen klant meer.
De wet biedt weinig duidelijkheid op dit gebied. Andere gronden, zoals het zonder toestemming sturen van commerciële berichten, kan leiden tot behoorlijke boetes. Het oneindig sturen van een nieuwsbrief naar iemand omdat deze ooit iets gekocht heeft in jouw winkel heeft nog niet geleid tot boetes. Uiteraard is dit geen vrijbrief om klanten eindeloos te blijven bestoken.
Wees redelijk, stuur eenmalige klanten die een paar sokken hebben gekocht niet vijf jaar lang een nieuwsbrief. En biedt, tot slot, ontvangers van de nieuwsbrief in iedere nieuwsbrief de mogelijkheid om zich gemakkelijk af te melden.
Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.
> Aanvragen van webshop scan of maak zélf juridische webwinkel documenten
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.