Soms zijn vragen uit de privésfeer ook relevant voor een blogje. Mijn vriendin wilde namelijk iets bestellen wat “aan de prijs” en! breekbaar was, en stelde mij daarbij de relevante vraag of zij (zoals de shop adviseerde) de verzekerde verzendoptie moest kiezen i.p.v. de “normale”.
Het hele punt was namelijk dat de shop aangeeft niet aansprakelijk te zijn als het product defect afgeleverd zou worden of bijvoorbeeld ergens tijdens de levering kwijt zou raken op het moment dat je als klant de normale verzendmethode zou kiezen. Met een verzekerde verzendmethode was dit niet het geval en is de shop, zoals zij het zelf zeggen: ingedekt.
Er wordt door de shop eigenlijk een keuze gegeven, namelijk ofwel het risico voor de verzending is voor de klant of het risico is voor de winkel. Juridisch kan dat helaas niet (ten aanzien van consumenten), omdat de shop altijd verantwoordelijk is voor de verzending, hoe de verzending ook gebeurt. De aansprakelijkheid afschuiven kan in dit geval dus simpelweg niet, behalve als de klant zelf een andere verzendmethode kiest, die de shop niet zelf aanbiedt, of het product bijvoorbeeld zelf komt ophalen.
In bovenstaand geval worden beide verzendmethodes aangeboden door de webshop, dus de aansprakelijkheid verleggen, dat kan dus niet. Daar komt bij dat een eventuele verzekerde verzending een verzekering voor de webshop en niet voor de consument is. Stel nu dat een product defect aankomt, dan kan de winkel eventuele schade verhalen bij de bezorgdienst en uiteraard krijgt de klant een nieuw (of gerepareerd) product. Bij een onverzekerde verzending moet de shop het product ook vervangen, maar kan de winkel dit nergens verhalen.
Vaak zie je ook teksten als “neem (als consument) contact op met PostNL, als de producten beschadigd zijn.” Dat kan dan ook niet, omdat de winkel verantwoordelijk is, verzekerd of niet én ongeacht welke verzendmethode er gekozen is. De consument hoeft alleen maar klagen bij de winkel, hoe winkel dat achter de schermen dan weer oplost, dat is aan de shop.
En wat nu als er alleen verzekerde verzending mogelijk is? Dan moet de consument dat uiteraard wel kiezen, omdat er geen andere mogelijkheid wordt geboden. Wil een shop dus problemen voorkomen, zal zij bij bepaalde producten dus geen keuze moeten bieden tussen verzendmethodes of in zijn algemeenheid bijvoorbeeld alleen duurdere verzekerde bezorgmethodes aanbieden.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.