De Europese Richtlijn Consumentenrechten is een feit en over iets meer dan een jaar moet deze geïmplementeerd zijn in de Nederlandse wet. Over de Richtlijn en de gevolgen heb ik al een aantal blogjes geschreven. In de blog over het herroepingsrecht staat echter nog een vraag open, namelijk over rembours.
De Richtlijn verplicht (net als onder de huidige regels) dat webwinkels alle ontvangen bedragen terug moeten betalen op het moment dat een consument van de koop afziet (art 13 Richtlijn). Dat houdt in dat ook gemaakte verzend-, betaal- en administratiekosten terugbetaald moeten worden.
Zoals ik in de vorige blog al stelde, worden aan de terugbetaling van de verzendkosten grenzen gesteld. Zo hoeft de verkoper alleen het bedrag terug te betalen van de door hem aangeboden goedkoopste standaardwijze van verzenden. Heeft de klant zelf! een duurdere optie (zoals ‘express’ levering) gekozen dan de standaardmethode, dan krijgt hij niet alle kosten terug betaald, maar enkel de standaardkosten.
Nu is de vraag of de winkelier ook de kosten, welke de consument gemaakt heeft op het moment dat hij rembours als optie heeft gebruikt, terug moet betalen? De verkoper kan immers stellen dat dat een duurdere manier van leveren is dan de aangeboden standaardmethode in de webshop en dus niet het volledige bedrag moet vergoeden. Kort uitstapje: Enkel de werkelijke kosten van rembours mogen nog maar worden door belast aan de consument, dus van stiekem iets hoger afronden is geen sprake meer (art 19). De klant mag namelijk niet ontmoedigd worden om de methode te gebruiken.
Terugkomend op de vraag of ook de kosten voor rembours terug betaald moeten worden. Ik denk van wel, omdat rembours niet ziet op de wijze van levering, maar op de wijze van betaling. De postbode is immers dezelfde postbode als die een pakje af komt leveren waarbij niet meer betaald moet worden. De betaalkosten moeten overigens wel altijd terugbetaald worden bij een herroeping met en dus nu ook. Daar komt bij dat wij in Nederland de regel hebben dat de klant in beginsel een mogelijkheid moet hebben om (minimaal 50% van) het aankoopbedrag bij of na levering te kunnen voldoen. Rembours is daar een veelgebruikte oplossing voor. Rembours wordt alleen gebruikt omdat men niet vooruit wil betalen, de verzendwijze is daar ondergeschikt aan.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.