Regelmatig kom je op internet uitlatingen tegen die je over proberen te halen om mee te doen aan een prijsvraag. Deze uitingen verschillen van louche reclamebanners die je verzekeren dat je kans maakt om de miljoenste bezoeker te worden en een mooie prijs te winnen, tot loterijen waaraan je mee kunt doen op het moment dat je de desbetreffende pagina ‘liked’ op Facebook. Dat is een mooie vorm van reclame maken voor een webshop, maar hoe ver mag je gaan met dergelijke acties?
In Nederland kan niet iedereen zo maar een kansspel organiseren, wat een dergelijke loterij toch is. De Wet op de kansspelen steekt hier een stokje voor. Deze wet stelt in beginsel dat het verboden is om zonder vergunning een spel met prijzen te organiseren waarbij de winnaars gekozen worden door enige vorm van kansbepaling. Hieruit volgt dat bijvoorbeeld de ‘like’ actie niet toegestaan is om uw webshop te promoten. Gelukkig bestaat hier een uitzondering op.
Indien het kansspel zich richt op promotie van de webshop of het bedrijf is het toegestaan een actie op te zetten, zo is vastgelegd in de Gedragscode promotionele kansspelen. De actie moet uiteraard wel voldoen aan de eisen van de Wet op de kansspelen en deze gedragscode. Een webshop mag maar eenmaal per jaar een tijdelijk promotioneel kansspel aanbieden, bestaande uit maximaal twintig trekkingen indien de prijs meer waard is dan € 4.500,-. Als de prijs minder waard is bestaat deze belemmering niet. Een doorlopende actie waarin de webshop iedere maand een winnaar van een bioscoopbon trekt uit zijn ‘likers’ op Facebook of volgers op Twitter is dus toegestaan.
Van belang is ook dat het kansspel transparant is. De gedragscode schrijft voor dat de aanbieder van het promotionele kansspel spelvoorwaarden opstelt indien de te winnen prijs meer waard is dan € 4.500,-. Hierin dient onder andere te staan hoe en wie er deel kunnen nemen aan het spel (minderjarigen tot 18 jaar hebben toestemming van een ouder nodig), wat en hoe er te winnen valt en hoe de winnaars bepaald en bekend worden gemaakt. Misschien een filmpje op Youtube zetten waarin je als webshopeigenaar een van de namen van de ‘likers’ uit een ballenbak graait (uiteraard mogen de balletjes niet voorverwarmd zijn) en deze vervolgens een auto geeft. Voor kleinere prijzen is een dergelijk reglement niet verplicht, al is ook dan een filmpje natuurlijk een leuke toevoeging.
Een promotioneel kansspel organiseren voor een webshop is een fantastische mogelijkheid om naamsbekendheid te genereren. Nederlanders die kans kunnen maken op een gratis bioscoopbon door op een ‘like’ of ‘tweet’ knop te klikken zijn niet moeilijk te vinden. Voor de deelnemers een kleine moeite, voor de aanbieder van het kansspel een mooie mogelijkheid om de social media te gebruiken als bijna gratis advertentieplatform.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.