Juridische vraag: mag een cadeaubon geretourneerd worden?

Stel: Je koopt op internet een cadeaubon waarmee de gelukkige een hele dag onder de pannen is. Denk aan een hele dag in een Spa, een mooie ballonvaart of lekker racen op een circuit! Vol vreugde overhandig je de cadeaubon (waar uiteraard zijn of haar naam op prijkt) en vol verwachting wacht je de reactie op het prachtige geschenk af. Ontnuchtering volgt dan ook als je er vervolgens achter komt dat de ontvanger aan water-, hoogte- of rubbervrees lijdt. Wat nu? Mag je de cadeaubon retourneren? Het is immers maar een stukje papier met een naam erop...

Toch ligt het niet zo simpel. In het algemeen geldt een wettelijke zichttermijn (ook wel bedenktijd genoemd) van 14 werkdagen bij producten en diensten die je op afstand koopt. Cadeaubonnen, evenals bijvoorbeeld tijdschriftenabonnementen, zijn echter geen producten, maar diensten. Je koopt immers geen bedrukt stuk papier (product), maar een nader te specificeren dienst: de mooie ballonvaart!

Wanneer gaat die dienst bij het aanschaffen van een cadeaubon dan in? Eigenlijk precies op dat moment. Het moment dat je de bestelling plaatst, dus het contract hebt gesloten. Als je de cadeaubon dan vervolgens binnen de 14 werkdagen retour stuurt, dien je gewoon jouw geld terug te krijgen. Na die 14 dagen zit je er onherroepelijk aan vast en zul je desnoods zelf gebruik moeten maken van de cadeaubon.

De cadeaubon is daarnaast vaak voorzien van een persoonlijke boodschap van de gever en de naam van de ontvanger. Een verkoper wil daarom nog wel eens stellen dat er sprake is van maatwerk, hij kan immers die specifieke bon niet meer opnieuw verkopen. Daar hoef je gelukkig niet mee akkoord te gaan: je hebt immers (nogmaals) een dienst gekocht en niet het fysieke stuk papier. Je mag het product dus nog steeds binnen de 14 werkdagen retourneren. Toch te laat met retourneren? Dan kun je in ieder geval een ander heel gelukkig maken met een dagje uit..ik houd me aanbevolen!

Terug naar overzicht