Je naam als handelsnaam of merk #startuprecht

What’s in a name? Nou, een heleboel soms! De naam van een onderneming of product kan een belangrijk onderdeel zijn van je marketingstrategie. Het is dan ook erg vervelend als een concurrent onder dezelfde naam opereert. Gelukkig is hier iets tegen te doen. De wet kent twee beschermingsregimes; het handelsnaamrecht en het merkenrecht.

Handelsnaam
Een concurrent mag geen handelsnaam voeren die hetzelfde is of verwarrend veel lijkt op je handelsnaam. Aan het verkrijgen van een handelsnaamrecht zijn geen procedurele eisen verbonden. Door een handelsnaam te gebruiken verkrijg je dat recht. Het is wel verstandig om te zorgen voor bewijs van het voeren van een handelsnaam. Schrijf de handelsnaam in bij de Kamer van Koophandel en plaats het duidelijk op je website en facturen. Het gaat er uiteindelijk om dat de naam gebruikt wordt in het economisch verkeer.

Een lastig probleem ontstaat wanneer je handelsnaam overeen komt met de domeinnaam van een ander. Voor domeinnamen geldt ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ en iedereen kan domeinnamen claimen. Als iemand anders een domeinnaam houdt die hetzelfde is als je handelsnaam maar niet als zodanig wordt gebruikt dan heb je pech. Het is dan ook verstandig om alle mogelijke variaties van je handelsnaam als domeinnaam te registreren.

Merk
Wanneer je meer bescherming wil voor je naam is het goed om een merk aan te vragen. Door een merk in te schrijven wordt vastgelegd dat je naam of logo alleen door je onderneming gebruikt mag worden. Bij het vastleggen van een merk wordt er getoetst of de naam te veel op andere merken lijkt, en of de naam wel onderscheidend genoeg is. Als een naam alleen beschrijvend is, bijvoorbeeld De Koekenbakker, dan kan het niet als merk worden ingeschreven. Het gaat er hierbij wel om in welke sector je actief bent. Een bekend voorbeeld is de merknaam Apple, die wel als elektronicabedrijf kan worden geregistreerd maar als Steve Jobs fruit was gaan verkopen had hij een andere naam moeten bedenken.

Een merk heeft een aantal voordelen boven een handelsnaam. Met een handelsnaam kan je alleen optreden tegen concurrenten die later binnen hetzelfde afzetgebied onder dezelfde bedrijfsnaam gaan opereren. Met een merk kan je voor het gehele gebied waarvoor de registratie geldt optreden tegen bedrijfsnamen, productnamen en logo’s die te veel lijken op je merk.

Vastleggen van een merk is mogelijk voor de Benelux of heel Europa. Dat laatste is een stuk duurder en dus alleen interessant als je van plan bent in een groot deel van Europa actief te gaan adverteren en leveren. Want een merk registreren op plekken waar je het niet gebruikt, heeft geen zin. Na vijf jaar vervalt een merk als je het niet gebruikt.

Wat zijn belangrijke juridische aandachtspunten voor starters?

Je leest het in onze factsheet – Het recht voor startups!

 

Juridisch warenhuis JuriDox

Met de juridische generatoren van ICTRecht op JuriDox.nl kun je snel en tegen een gunstig tarief zelf juridische documenten opstellen voor jouw onderneming.

 

Terug naar overzicht