Een oude bekende moest zich wederom verantwoorden bij de kantonrechter. Een oude bekende, omdat er al drie keer eerder een zaak door de rechterlijke macht beslecht is. Na, Assen, Arnhem en Alkmaar heeft de kantonrechter in Rotterdam duidelijk gemaakt dat een bestelling ook voordat deze bij de consument afgeleverd is, herroepen kan worden. Logisch, waarom zou je als consument moeten wachten totdat je het product ontvangen hebt als je de winkelier ook voor verzending op de hoogte kunt brengen?
Een consument kocht op 26 juni 2012 een fiets online, maar heeft deze koop op 7 juli 2012 per e-mail geannuleerd. De verkoper was het daar niet mee eens en liet dit per mail weten:
Helaas is annuleren niet meer mogelijk daar uw annuleringstermijn van 7 dagen ruimschoots is verstreken. (…) Is de bestelling al verzonden dan geldt binnen de wet koop op afstand een zichttermijn van 14 werkdagen na ontvangst van uw bestelling. De kosten van het retour-sturen van uw bestelling zijn voor uw eigen rekening. (…) Bovenstaande is geregeld in de algemene leveringsvoorwaarden (…), waarmee u akkoord bent gegaan alvorens u uw bestelling plaatste (…). U heeft van uw bovenstaand recht geen gebruik gemaakt, waardoor de koopovereenkomst een bindend karakter heeft verkregen.
Een e-mail die wettelijk gezien aan alle kanten rammelt. Een annuleringstermijn van 7 dagen is in strijd met de wet, aangezien consumenten een herroepingsrecht hebben van 7 werkdagen. Dat deze termijn niet alleen geldt na aflevering van een product, maar ook als deze nog niet is afgeleverd heeft de rechter al drie (!) keer eerder tegen de winkelier gezegd. Ook de aangehaalde termijn van 14 werkdagen klopt niet. De wettelijke zichttermijn bedraagt 7 werkdagen. Binnenkort zal deze termijn verruimd worden, naar 14 kalenderdagen. In het mailverkeer dat daarop volgde deed de winkelier een andere opvallende uitspraak:
T.O.M b.v. heeft voor al haar activiteiten één algemene leveringsvoorwaarden, die goedgekeurd zijn door de Kamer van Koophandel en derhalve rechtsgeldig zijn.
Waarschijnlijk wordt goedkeuren verward met deponering. De KvK zal dergelijke voorwaarden nooit goedkeuren en bij deponering stelt de KvK expliciet dat zij de voorwaarden niet zullen controleren.
De rechtbank maakt logischerwijs gehakt van de voorwaarden. Herroepen voor levering moet mogelijk zijn. Dit zal binnenkort in de wet vastgelegd worden. Voor nu rest mij alleen de vraag waarom je als winkelier een bestelling niet wilt annuleren voordat deze verzonden is. Dat scheelt aanzienlijk in tijd en moeite ten opzichte van een herroeping door de consument nadat het product geleverd is.
Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.
> Aanvragen van webshop scan of maak zélf uw juridische webwinkel documenten
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.