De site van winkelketen Hema was donderdagavond nagenoeg onbereikbaar, doordat bezoekers er een gratis taart kunnen bestellen. De bosvruchtentaart clafoutis was van vier naar nul euro afgeprijsd, waarna heel Nederland besloot die te willen hebben. De taart is inmiddels weg, maar natuurlijk gaan alle bestellers nu eisen dat ze een rechtsgeldige koop hebben geplaatst. Nou, vergeet het maar.
Het aanbod van de taart ziet er op het eerste gezicht niet heel bijzonder uit:
Pas als je twee keer leest, zie je dat er "nu 0.00" staat, oftewel nu gratis. Nergens staan kreten die je zou verwachten bij een gratis taart, zoals de zin "Gratis taart" met een x-aantal uitroeptekens (al dan niet met een 1 tussen de !!!'s).
Hier is dus geen sprake van een realistisch aanbod. De wet zegt dat een aanbod alleen bindend is als als er gerechtvaardigd vertrouwen aan de kant van de koper is opgewekt. Oftewel, iemand die dit ziet, moet redelijkerwijs hebben mogen denken "hee ik krijg écht een gratis taart". En dat wil er bij mij niet in (net als bosvruchtentaart clafoutis, maar dat terzijde).
Als de taart werkelijk gratis bedoeld was, dan had dat wel de nodige aandacht gekregen. Geen webwinkel die zo'n stunt gaat verstoppen - dat is iets te geavanceerde viral marketing. Dus nee, die taart kun je vergeten.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.