Ik wil niet aansprakelijk zijn voor wat ik doe! #startuprecht

Vandaag: hoe kun je je aansprakelijkheid beperken als starter? Het is verreweg de meest gestelde vraag aan ons kantoor: hoe beperk ik mijn aansprakelijkheid zo veel mogelijk? Dat is een heel logische vraag voor een startup. Schadeclaims kunnen hoog zijn en het budget van veel startups is een stuk minder hoog. Er zijn manieren om aansprakelijkheid te beperken maar hierbij gelden wel een paar belangrijke beperkingen.

De wet bepaalt dat wie een ander schade bezorgt bij wanprestatie uit een contract, deze moet vergoeden. Er zijn allerlei soorten schade denkbaar: van een gratis vervangend product tot het inhuren van een externe reparateur of zelfs de kosten voor de downtime of gemiste omzet bij de klant. Het zijn met name die laatste potentieel gigantische kostenposten die ondernemers doen vragen om een zo beperkt mogelijke aansprakelijkheid.

Aansprakelijkheid beperk je in algemene voorwaarden. Dit document is dan ook je belangrijkste juridische document als starter. Bied je een online dienst, dan noem je het document gebruiksvoorwaarden en verspreid je software dan heet het EULA maar uiteindelijk blijft dit het document waarin je je aansprakelijkheid regelt.

Gebruikelijk is je aansprakelijkheid te beperken tot bijvoorbeeld het bedrag dat men voor je dienst betaalt, of een X aantal maanden aan abonnementsgeld of de credits ingekocht in de afgelopen vier weken. Hierbij mag veel, zeker als je wederpartij ook een bedrijf is. Wil je slechts aansprakelijk zijn voor €5 terwijl de dienst €100 per maand kost: dat mag. Of een bedrijf dan met je in zee gaat, is vers 2. Ook gebruikelijk is om alleen voor directe schade aansprakelijk te zijn – alleen is niet altijd duidelijk wat indirecte schade dan is.

Bij consumenten ligt dit moeilijker. Aansprakelijkheid bij consumenten beperken is eigenlijk verboden; je moet wel een heel goede reden hebben om dat te mogen doen, zo staat in de wet. Waarschijnlijk kun je een heel eind komen bij een gratis dienst. Wie gratis iets afneemt, mag niet te veel verwachten. Maar betalen consumenten voor je dienst, dan kom je niet ver met “ik ben klein en heb geen geld” als uitleg waarom je aansprakelijkheid op nul staat.

Er is wel één harde grens: de “opzet en grove nalatigheid”, zoals dat juridisch mooi heet. Wie schade berokkent onder die omstandigheden, is te allen tijde aansprakelijk voor die schade. Dit wegtekenen is niet mogelijk. De wet ziet dat als té unfair: je gaat dan opzettelijk (of door gigantisch prutswerk) schade berokkenen bij een ander en daar zou je niet aansprakelijk voor zijn?

Je aansprakelijkheid beperken kan overigens alleen naar je klanten, leveranciers en gebruikers. Daar maak je afspraken mee – contract of gebruiksvoorwaarden – en daarin kun je een beperking van aansprakelijkheid afspreken. Met derden die onbedoeld schade lijden door je bedrijfsactiviteit heb je dergelijke afspraken niet. Gebruik je zonder toestemming iemands tekst of foto, dan blijf je daar gewoon aansprakelijk voor. Een disclaimer op je site toevoegen heeft nul waarde. (Mocht je een disclaimer toch stoer vinden staan, maak er dan gratis eentje met onze generator.)

Wat zijn belangrijke juridische aandachtspunten voor starters?

Je leest het in onze factsheet – Het recht voor startups!

 

Juridisch warenhuis JuriDox

Met de juridische generatoren van ICTRecht op JuriDox.nl kun je snel en tegen een gunstig tarief zelf juridische documenten opstellen voor jouw onderneming.

 

Terug naar overzicht