Afgelopen maandag was ICTRecht-partner Steven Ras in een uitzending van TROS Radar die o.a. gewijd was aan webwinkel 4 All Clients. TROS Radar ontving tientallen klachten over het bedrijf, omdat zij zou adverteren dat alles op voorraad was en volgens hen binnen één à twee dagen leverbaar. De praktijk bleek, getuige de vele klachten, anders.
In de uitzending toetst Steven Ras de webwinkel aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken en de Wet Koop op Afstand en komt tot enkele verrassende schendingen van deze wetgeving. Zo wordt de misleidende suggestie gewekt dat alle producten op voorraad zijn. Adviesprijzen blijken ook veel hoger te zijn dan de fabrikanten zelf aangeven, zodat 4 All Clients met bijzonder hoge kortingen kan schermen die in feite niet bestaan. En het bedrijf vermeldt logo's van grote bedrijven als McDonald's op haar homepage zonder dat deze bedrijven daarvan weten.
TROS Radar nam de proef op de som en plaatste drie bestellingen. Deze werden alle drie geannuleerd door 4AllClients. Van één bestelling is het geld binnen de wettelijke termijn van dertig dagen teruggestort, bij de andere twee heeft 4AllClients deze termijn ruim overschreden.
In een reactie aan Radar laat 4 All Clients weten zich niet in de klachten te herkennen en verklaart pertinent de wet niet te overtreden. Zij wijst op onafhankelijk tevredenheidsonderzoek van TrustScore, dat haar bedrijf een 7,6 geeft. Deze score is een gemiddelde van wat diverse websites aan beoordelingen melden. Op diverse sites zijn echter zeer wisselende beoordelingen van het bedrijf te lezen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.