In Hongarije mochten contactlenzen alleen worden verkocht in de fysieke winkel, niet online. Een uitspraak van het Europese Hof van Justitie heeft dit veranderd. Wat opmerkelijk is aan de uitspraak van het Hof is dat zij het online informeren van de contactlensdrager als goed alternatief ziet voor een live consult.
In een eerdere uitspraak van het Hof was reeds vastgesteld dat een nationaal verbod op de online verkoop en de levering van geneesmiddelen bij de consument aan huis een beperking van het vrije verkeer van goederen vormt. Naar analogie van deze uitspraak wordt het nationaal verbod op online verkopen en aan huis leveren van deze medische hulpmiddelen (lenzen) ook gezien als een dergelijke beperking. Door online verkopen te verbieden wordt marktdeelnemers uit andere lidstaten een bijzonder doeltreffende manier van verkopen ontnomen.
De levering van online verkochte contactlenzen kan wel aan banden worden gelegd volgens het Hof. Dit mag omdat hiermee oogaandoeningen en chronische gezichtsgebreken kunnen worden tegengegaan. Echter, om dit te bereiken, is het niet noodzakelijk om alle levering na online verkoop te verbieden. Dat gaat te ver. Het beperkt het vrij verkeer van goederen verder dan noodzakelijk.
Het Hof stelt dat voor de eerste levering van lenzen kan vereist worden dat een klant een fysiek consult heeft met de opticien. Op deze manier kunnen de geschikte lenzen voor zijn of haar ogen worden bepaald. Voor alle vervolg leveringen is dit niet nodig. Dan voldoet het online informeren. Het Hof benoemt daarnaast de mogelijkheid van online contact met de geschoolde opticien: “Wanneer inlichtingen en advies op afstand worden verstrekt, kan dit overigens voordelen bieden daar de contactlensdragers zonder verplaatsing zijn vragen weloverwogen en doelgericht kan stellen”.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.