Het is niemand ontgaan dat er tegenwoordig aanzienlijk minder op kantoor wordt gewerkt dan enkele jaren geleden. Dit biedt vele voordelen zoals flexibelere werktijden, meer focustijd en meer tijd voor jezelf, gezin of familie. Toch kleven er ook zeker nadelen aan deze ontwikkeling; minder contact met collega’s, verminderde sociale controle en minder binding met je werkgever. Juist deze nadelen leveren een verhoogd risiconiveau op voor bedreigingen als digitale infiltratie (phishing /malware), diefstal van bedrijfsmiddelen en non-compliance (uitlekken van data). Om zich als organisatie te kunnen weren tegen deze bedreigingen is het verstandig een breed scala aan maatregelen te overwegen. In deze blog vind u een handige lijst van waar u aan kunt denken.
Laten we beginnen bij de beveiliging van de bedrijfsmiddelen die door de werknemer in beheer zijn. Per middel kunt u aan het volgende denken:
Bovenstaande kan voor Workstations & Smartphones grotendeels automatisch afgedwongen worden door MDM software te implementeren. Bepaalde security-gebeurtenissen op devices kunnen aanvullend gemonitord worden.
Zorg ervoor dat alleen software uit betrouwbare bronnen geïnstalleerd mag (of beter nog: kan) worden. Daarmee doelen we op een desbetreffende centrale ‘OS’-store, software dat is ondertekend door erkende softwareleverancier of direct geïnstalleerd wordt van diens website. Denk ook aan het regelmatig updaten van ondersteunende software, zoals office applicaties, internetbrowsers, overige business specifieke software.
Naast bedrijfsmiddelen is het ook verstandig een BYOD-beleid te overwegen: mogen medewerkers hun eigen bedrijfsmiddelen inzetten om werk op te verrichten? Indien ja:
Zorg dat de mailserver goed geconfigureerd is en bescherming biedt door protocollen als DKIM, SPF en DMARC toe te passen. En natuurlijk een anti-spam oplossing.
Zorg dat medewerkers de beschikking hebben over een deugdelijke encrypted thuisnetwerkverbinding, voorzien van een sterk wachtwoord. Draag er zorg voor dat er een (schaalbare) VPN-oplossing voor de verbinding naar gevoelige interne systemen wordt gebruikt. U kunt ook overwegen om medewerkers te verbieden om gebruik te maken van openbare netwerken.
Zorg dat personeel gebruik kan maken van een betrouwbare wachtwoordmanager, bij voorkeur centraal beheerd door de organisatie (bijv. 1password of Lastpass).
Zorg ervoor dat voor iedereen duidelijk is wat de afspraken zijn. Denk aan de volgende punten:
Het uitvoeren van een periodieke risico- en kansenanalyse en het optuigen en onderhouden van een control framework gebaseerd op een erkende norm (bijv. ISO 27001) kan aanzienlijk helpen relevante risico’s te managen. Op deze manier kan men ook voor klanten en andere belanghebbenden aantoonbaar maken dat informatiebeveiliging hoog op de agenda van uw organisatie staat en een serieuze effort wordt geleverd om in te spelen op relevante ontwikkelingen, ongeacht of dit nu risico’s of kansen zijn. ICTRecht kan u ondersteunen bij het verkrijgen van een ISO 27001 certificering.
Meer lezen over dit onderwerp? Lees verder:
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.