Gisteren blogde ik over de vraag hoe je toestemming onder de cookiewet kon vragen. Vandaag een aanvulling met enkele praktische voorbeelden.
De meest directe maar ook meest onvriendelijke manier is de popup, zoals ik die bij de Financial Times zag:
Uit het feit dat u de popup sluit, concludeert men dus dat u akkoord bent met het cookie. Dat is legaal.
British Telecom pakt het anders aan. Men toont onderaan een klein balkje waarin de cookiesettings aan te passen zijn. En standaard worden er geen cookies gezet, behalve diegene waar geen toestemming voor nodig is.
De Engelse OPTA, de ICO, werkt met een iets opvallender balk bovenaan waar je expliciet ‘ja’ moet aanvinken. Totdat je dat doet, worden er geen cookies gezet – maar blijft de balk in beeld.
Het designbureau CIVIC heeft een gratis plugin ontwikkeld voor WordPress, Drupal 7 en Magento waarmee toestemming kan worden gevraagd. Deze laat dan links- of rechtsonder een uitklapvenster zien, met mooi positief taalgebruik. En je kunt zelfs je Analytics-account koppelen aan de plugin, zodat pas ná toestemming de Analytics-cookies worden gezet.
Natuurlijk geldt bij elke oplossing dat je pas een cookie mag zetten nádat er toestemming is gegeven. Sommige Engelse sites werken met “Wij hebben zojuist een cookie gezet, vindt u dat goed?” maar dat is bij ons niet toegestaan. Het cookie mag echt pas verzonden worden ná ontvangst van de toestemming.
Als jullie meer voorbeelden hebben, hoor ik het graag!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.