Internetbedrijven moeten, naast hun vestigingsadres en een e-mailadres, nog minstens één ander communicatiemiddel op hun site vermelden. Dat mag een telefoonnummer zijn, maar dat hoeft niet. Dat besliste het Europese Hof van Justitie twee weken terug. Het niet voldoen aan deze regels kan een webwinkel op een fikse boete komen te staan.
Het doel van deze wettelijke regel is dat consumenten een aantal manieren hebben om contact met u op te nemen. De meeste winkeliers werken met e-mail, maar dat is niet in alle gevallen praktisch. Stel een klant heeft een urgente vraag, dan wil hij daar meteen antwoord op, en dat gaat niet altijd met e-mail. Of wat nu als de klant ergens is waar hij geen e-mail kan ontvangen?
Vandaar dus de eis van een tweede middel. Dat middel zal vaak de telefoon zijn, maar zoals gezegd hoeft dat niet. Een webwinkel kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een "live chat" om direct met klanten in contact te komen. En er zijn ongetwijfeld nog meer manieren denkbaar. Welke gebruikt u?
Met de ICTRecht website scan weet u overigens zeker dat uw site aan deze en andere regels voor webwinkels voldoet!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.