Een hoster hoeft niet zelf te onderzoeken wat zijn klanten online zetten, maar moet wel optreden als hij klachten krijgt over strafbare of onrechtmatige informatie. Het afhandelen van zulke klachten heet notice en takedown: op basis van een melding (notice) informatie onderzoeken en zo nodig weghalen (take down). Bij veel hosters is het nog niet geheel duidelijk hoe deze procedure verloopt en is er soms helemaal niets geregeld omtrent de NTD-verzoeken. Heeft u alles wel op een rijtje?
Naast de verplichtingen uit de wet zult u ook rekening moeten houden met de procedure die u hanteert bij NTD-verzoeken. Verder is het goed om een bevoegdheid op te nemen in uw algemene voorwaarden om de onrechtmatige informatie offline te halen. Er zijn nog meer punten waar u rekening mee dient te hoeden. Ik heb voor u de belangrijkste zaken op een rijtje gezet in de vorm van een checklist.
Meerdere checklists die van toepassing zijn op hostingbedrijven vindt u terug in ons boek Hostingrecht uit de serie Deskundig en praktisch juridisch advies. Deze kunt u hier downloaden en/of bestellen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.