‘Inclusiviteit’ is een onderwerp dat de laatste jaren belangrijk is geworden in de maatschappij. Het staat bovendien ook hoog op de agenda van de Europese Unie, onder meer in het kader van de Europese interne markt. Onderdeel hiervan is dat mensen met een fysieke, mentale, intellectuele of zintuigelijke beperking ook toegang moet worden geboden tot bepaalde digitale producten en diensten.
Voor de (semi-)overheid in Nederland gelden bepaalde digitale toegankelijkheidsvoorschriften al langer, wat onder meer ook blijkt uit het Tijdelijk besluit digitale overheid. Zo moet in principe bij elke website van de overheid een toegankelijkheidsverklaring te vinden zijn waarin staat of en in hoeverre deze site voldoet aan het besluit.
De European Accessibility Act (EAA) is in 2019 als richtlijn aangenomen in de Europese Unie en verplicht bepaalde digitale toegankelijksvoorschriften nu ook voor andere partijen dan de semi-overheid. Dat is een goede zaak, aangezien maar liefst 4 miljoen mensen in Nederland een beperking hebben.
De verplichtingen uit deze richtlijn zijn – onder meer - van toepassing op webshops met meer dan tien werknemers of webshops met een omzet van meer dan twee miljoen per jaar. Daarbij geldt dat de webshop zich op producten of diensten van consumenten moet richten.
De verplichtingen uit de EAA gelden pas in 2025. Dit wil alleen niet zeggen dat het daarom een goed idee is om eventuele aanpassing van een website uit te stellen.
2025 lijkt nog ver weg en met het aanpassen van een website gaan vaak kosten gepaard. Toch is het wel slim om op korte termijn na te denken over aanpassing van een website.
In het huidige tijdsgewricht is inclusiviteit namelijk niet weg te denken en stemmen mensen hier hun commerciële keuzes ook op af. Zo blijkt dat sites die digitaal toegankelijk zijn voor mensen met een beperking tot wel 15 procent meer winstgevend zijn. Bovendien komen deze sites hoger in zoekresultaten te staan (SEO). Afsluitend geldt dat het vaak meer geld kost om achteraf een site toegankelijk te maken.
Als webshop-eigenaar weet je wellicht niet direct of jouw website voldoet aan de richtlijn. Dit kan gelukkig makkelijk worden gecheckt via deze website. Bij deze check kan één specifieke webpagina worden gescand en wordt een indicatie van verbeterpunten gegeven.
De website check geeft eigenlijk alleen een aantal praktische verbeterpunten. Om nóg beter te voldoen aan de Europese richtlijn is het aanbevelingswaardig om – net als de overheid - aan te sluiten bij de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG 2.1). De WCAG, of Web Content Accessibility Guidelines, zijn een initiatief van het World Wide Web Consortium (W3C). W3C is een internationale gemeenschap die bepaalde open web standaarden ontwikkelt (onder meer HTML en XML) om ontwikkeling van het wereldwijde web te garanderen.
In de WCAG wordt op inzichtelijke wijze praktisch advies gegeven over de inrichting van een website. Zo zou een consument met een beperking onder meer de mogelijkheid moeten hebben om een website te vergroten, de kleur te kiezen en het contrast van de website aan te passen. Ook zou een site beschikbaar moeten zijn in een laag taalniveau en moet de site onder meer makkelijk met een toetsenbord kunnen worden aangepast.
Het aanpassen van een website kan tijd en geld kosten, maar kan dus ook geld opleveren. Bovendien vergroot de aanpassing van de EAA inclusiviteit en het bereik van een website. Wacht dus niet langer en begin met het aanpassen van jouw website!
Meer weten over cloud? lees verder:
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.