De wet is vrij duidelijk en bij iedereen is het ook wel bekend dat consumenten na ontvangst nog 14 dagen de tijd hebben om een alsnog van de overeenkomst af te zien en de bestelling kan dan ook gewoon (tenzij er sprake is van een wettelijke uitzondering) geretourneerd worden. Maar kan een klant ook voordat het product geleverd is, al annuleren?
De regel bij het aangaan van overeenkomsten is het standaard verhaal van vraag en aanbod. Is er een bestelling geplaatst dan moet de winkel leveren en de klant betalen. Dat lijkt simpel en dat is het eigenlijk ook. De consument heeft bij internetbestellingen zoals gezegd 14 dagen nadat hij of zij het product heeft ontvangen de tijd om de overeenkomst te ontbinden en vervolgens het product terug te sturen.
De vraag was altijd of deze termijn pas in gaat na levering of dat de klant ook al eerder kan zeggen: “ik hoef het toch niet”. De rechter heeft afgelopen tijd drie keer geoordeeld dat dat moet kunnen. Op zich ook wel logisch, als een klant toch kan herroepen na levering, waarom dan niet ook eerder? Voor een consument uiteraard een prima gedachtegang, maar voor een ondernemer lastiger, omdat een klant zo allerlei bestellingen kan doen waarbij hij of zij ook weer direct kan zeggen dat hij of zij het toch niet wil.
Dit druist wel in tegen het feit dat er gewoon een overeenkomst is gesloten en die nagekomen moet worden. In het Burgerlijk Wetboek is echter art. 6:230q opgenomen en zorgt voor duidelijkheid. Hierin wordt verklaard dat de “standaard regel” van aanbod en aanvaarding een nuance kent.
Dit artikel geeft aan dat een aanbod van een consument altijd kan worden ingetrokken, ook als er nog geen overeenkomst is gesloten. Dit sluit aan bij de gedachte dat (conform overweging 40 van de Richtlijn Consumentenrechten) overeenkomsten altijd moeten kunnen worden herroepen (als er sprake is van een koop op afstand uiteraard), omdat hiervoor toch ook al het standaard herroepingsrecht geldt. Een gedaan aanbod is daarom altijd te herroepen en dit wijkt af van onze standaard regel over aanbod en aanvaarding, waarbij de afspraken in beginsel bindend zijn.
Het is dus toegestaan om al voordat (!) producten verzonden zijn of ontvangen zijn, de overeenkomst te herroepen. Dat herroepen moet dan wel volgens de spelregels van het herroepingsrecht, alsof het product wel geleverd zou zijn. De klant moet dan gebruik maken van het standaardformulier, of op andere wijze kenbaar maken dat hij of zij het product niet meer wil. Bijvoorbeeld door het sturen van een mail. De verkoper moet dit dan weer bevestigen. Het gevolg is dan dat indien de klant al iets betaald heeft de verkoper alle betaalde bedragen binnen 14 dagen terugbetaalt. Ja ook de betaalde verzendkosten, administratiekosten en betaalkosten.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.