Veel webwinkeliers gruwelen ervan: het herroepingsrecht. Producten worden beschadigd, in een geheel andere verpakking en soms zelfs zónder verpakking retour gezonden. Daar wordt de gemiddelde webwinkelier natuurlijk niet blij van.
De wet heeft echter een paar uitzonderingen op het herroepingsrecht, dus hier vind je 7 mogelijkheden om onder het herroepingsrecht uit te komen:
Indien je maatwerk producten verkoopt, kun je het herroepingsrecht uitsluiten. Met maatwerk wordt bedoeld dat het product ‘overeenkomstig de specificaties van de consument’ wordt gemaakt. Dat de consument kan kiezen uit vier kleuren en drie maten bed is niet voldoende om van maatwerk te kunnen spreken. Er moet een veel ruimere keuze zijn, maar waar de grens precies ligt is niet duidelijk te zeggen.
Dat de winkel een (standaard)product pas gaat maken nadat de consument de bestelling heeft gedaan is ook geen reden om van maatwerk te spreken. Het product zelf is immers niet ‘overeenkomstig de specificaties van de consument’ gemaakt dus mag het gewoon geretourneerd worden.
Ook indien de webwinkelier een product speciaal voor de consument bestelt, geldt het herroepingsrecht en mag deze geretourneerd worden indien het de consument toch niet bevalt. Producten in de uitverkoop mag je ook niet uitsluiten van het herroepingsrecht
Mokken, t-shirts, mousepads, rugzakjes, petjes, sleutelhangers, badjassen, visitekaarthouders, broodtrommeltjes en al het andere waar je je naam en/of zelfgemaakte afbeelding op kan laten maken mogen worden uitgezonderd van het herroepingsrecht. Let er dan wel op dat je de consument in het bestelproces verplicht een naam en/of afbeelding op het product te laten zetten, anders koopt deze geen gepersonaliseerd product waardoor men het alsnog mag retourneren.
Producten die snel kunnen bederven of verouderen mogen eveneens worden uitgesloten. Je kunt hierbij denken aan de verkoop van etenswaar, maar ook bloemen. De grens is hier echter lastig te trekken. Een webwinkel die planten en bloemen verkoopt sluit soms alles uit van het herroepingsrecht, maar valt een cactus hier bijvoorbeeld eigenlijk wel onder? Je kunt ervan uitgaan dat een bos bloemen wel terecht wordt uitgesloten.
Je moet maar net de financiële middelen hebben om een dergelijke webwinkel te starten, maar als je goud verkoopt mag je ook het herroepingsrecht uitsluiten omdat het producten zijn met een schommelende prijs. Ik heb het dan niet over gouden sieraden, maar echt over klompjes goud. Omdat de schommelingen van de prijs plaatsvinden op de financiële markt en de webwinkelier hier geen invloed op kan uitoefenen, zou het niet redelijk zijn de consument het herroepingsrecht te geven omdat dit in het nadeel van de webwinkelier zou kunnen worden gebruikt.
Verkoop een dienst, zoals downloads. Als de levering van dienst namelijk al is begonnen vóór de wettelijke bedenktermijn van zeven werkdagen is afgelopen omdat de consument hiervoor toestemming heeft gegeven, vervalt het herroepingsrecht. De consument kan er vanaf dat moment niet meer vanaf.
Deze is bij de meeste mensen wel bekend: indien je cd’s, dvd’s of computerprogramma’s verkoopt mag je het herroepingsrecht uitsluiten zodra blijkt dat de consument de verzegeling heeft verbroken.
Dit is ook logisch: eenmaal verbroken zegels bij cd’s, dvd’s etcetera betekent immers dat de inhoud kan zijn bekeken. Het zou dan niet redelijk zijn de producten te kunnen retourneren want dan zal niemand ooit het product houden.
Indien je kranten of tijdschriften verkoopt, mag je ook het herroepingsrecht uitsluiten en dat is ook vanzelfsprekend want anders leest iedereen het eerst even om het vervolgens te retourneren.
Let er wel op dat je, indien je terecht het herroepingsrecht uitsluit, dit duidelijk vermeld op de website. Dit doe je op een klantenservicepagina en niet (alleen) in de algemene voorwaarden. Voldoe je hier niet aan dan mag de consument ervan uitgaan dat hij wél herroepingsrecht heeft en de producten retourneren. Dat je de 60 t-shirts met opdruk “Oma Suyckerbuick 80 jaar” dan nooit meer kan verkopen doet dan niet meer ter zake. Je hebt de consument niet vooraf geïnformeerd dus zal je de producten gewoon moeten aannemen en het geld (inclusief de verzendkosten van de heenzending) moet terugbetalen.
Als het product beschadigd is door de consument moet je deze ook terugnemen. Het herroepingsrecht vervalt dan in principe niet. Uiteraard mag je wel een redelijke schadevergoeding in rekening brengen of inhouden op het terug te storten bedrag.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.