Het beschermen van uw bedrijfsmiddelen en daarmee het beheersen van uw organisatierisico's: de actualiteiten herinneren ons met enige regelmatig dat dit ook ‘voor de grote ondernemingen der aarde’ niet altijd waterdicht te krijgen is. Een essentieel aandachtsgebied om bedrijfsmiddelen de benodigde bescherming te bieden is het adequaat inregelen van leveranciersmanagement.
Het is niet voor niets dat leveranciersmanagement in zowel de ISO 9001 (§ 8.4) als de ISO 27001 (§ A.15) nadrukkelijk als apart onderwerp behandeld wordt. De in totaal 6 pagina’s aan vereisten en implementatierichtlijnen benoemen nogal wat onderwerpen welke u dient (te overwegen) in te regelen. Hoe en waar te beginnen?
Stel een inkoop- en leveranciersmanagement-beleid op, waarin beschreven staat wat uw organisatie wil gaan realiseren, welke middelen daarvoor ter beschikking worden gesteld en wat de belangrijkste speerpunten daarbinnen zijn. Stel daarbij een dedicated verantwoordelijk functionaris/afdeling met bijbehorend mandaat aan, welke hierin fungeert als ‘spin-in-het-web‘, zodat leveranciers gedurende hun gehele life-cycle vanuit één centraal punt gemanaged kunnen worden door uw organisatie.
Dit beleid dient verder uitgewerkt te worden in ondersteunende procedures, welke onderstaand genoemde onderwerpen adresseren:
Bepaal met wat voor type leveranciers u zakendoet. Een zeer bruikbaar classificatiemodel hiervoor is het ‘Kraljic-model’. Uiteraard weet u in hoofdlijnen wel, welke leverancier belangrijker is dan de ander en daarmee anders gemanaged dient te worden.
Toch is juist het classificeren van uw leveranciers een essentiële stap. Het schept aantoonbare focus welke huidige leveranciersrelaties prioriteit hebben om gemanaged te worden, en draagt zorg dat de juiste overwegingen en acties genomen worden bij het aangaan van nieuwe leveranciersrelaties en managen van nieuwe en bestaande relaties. Mogelijk kan een BIA (Business Impact Analysis) u hiermee helpen.
Op basis van de geclassificeerde leverancier en daarmee het belang van diens dienstverlening voor uw organisatie, danwel op basis van de toegang die leverancier krijgt tot uw data, is het belangrijk om:
Wie zijn nu bijvoorbeeld uw ‘strategische’ leveranciers (Kraljic-Model)? Deze behoeven strakker gemonitord en gemanaged te worden dan anderen. Een aantal overwegingen:
Bespreek vervolgens met de leverancier, aan de hand van bovenstaand verzamelde input, wat verbeterd kan of moet worden. U kunt dit gesprek ook koppelen aan een nieuwe contractonderhandelingsronde. De uitkomst kan een verbeterd begrip tussen u en uw leverancier zijn, met bijbehorende afspraken - of aanleiding om verder te kijken naar vervangende leveranciers in de markt.
Het is zeker even een klus om:
Echter, met het benodigd directiemandaat kunnen de meeste leveranciersgerelateerde risico’s met bovenstaand beschreven aanpak tijdig geadresseerd en gemanaged worden voor uw organisatie, waarmee u ook nog eens aantoonbaar kunt voldoen aan de vereisten uit zowel de ISO 9001 als ISO 27001 normeringen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.