class="MsoNoSpacing"> Het aanbieden van de mogelijkheid tot gratis retourneren is een goede service voor de consument. Hij hoeft niet moeilijk te doen met frankeren en kan een product dat hij toch niet wenst te houden, gewoon afgeven bij bijvoorbeeld een PostNL punt en verzenden naar een antwoordnummer. class="MsoNoSpacing">De regel is in beginsel helder. Als je als consument een overeenkomst ontbindt op basis van het herroepingsrecht/”retourrecht” moet de verkoper alle reeds betaalde bedragen terug betalen. Dat zijn kosten voor het product (aankoopbedrag), de verzendkosten, eventuele betaalkosten etc. Het enige dat door de klant moet worden betaald, zijn de rechtstreekse kosten voor het retourneren. Dat kan dan bijvoorbeeld een postzegel/pakketzegel zijn. class="MsoNoSpacing">Als gratis retourneren als service wordt aangeboden, verwacht je als consument dat dat dan ook gratis is en dus een extra service voor hem zal zijn. Dan moet je als verkoper ook gewoon alle betaalde bedragen, zoals ik net opsomde, gewoon terug betalen. Wat er echter vaak gebeurt is dat er een bedrag (vaak overeenkomend met de heen-verzendkosten) van de terugbetaling wordt ingehouden door de verkoper, omdat retourneren al gratis is. Je betaalt als klant dan als het ware voor de service. class="MsoNoSpacing">Het inhouden van de verzendkosten zien wij wel vaker met dezelfde argumentatie.Toch ben ik het daar ook niet mee eens. Mijn mening is als je iets gratis aanbiedt (en je adverteert ook met “gratis”) dat ook gewoon gratis moet zijn en het mag dan niet via een omweg alsnog berekend worden. class="MsoNoSpacing">De enige manier voor een winkel om het goed te doen is te stellen dat een consument het pakket kan afgeven bij een Kialapunt /PostNL punt en dat dat dan een X bedrag kost, wat de verkoper vervolgens kan inhouden op het terug te betalen bedrag. Daarbij moet dan aangegeven worden dat je als klant alleen het pakket moet afgeven en verder alles wordt geregeld. Hij hoeft dus niet zelf te frankeren. Als dit helder wordt uitgelegd, zodat je als klant weet dat retourneren wel geld kost, is het prima. Met termen als gratis adverteren is dan fout. Het is immers niet gratis.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.