Het kan u bijna niet ontgaan zijn: afgelopen zondag speelden Ajax en FC Twente de finale om het landskampioenschap. Honderdduizenden voetbalfans keken op alle mogelijke plaatsen naar de wedstrijd. Omdat de wedstrijd niet op de reguliere televisie werd uitgezonden, werd vooral gekeken in cafe's, via betaalde televisiezenders en – natuurlijk – via het internet. Veel gebruikers die de wedstrijd echter online wilden volgen, bijvoorbeeld via Eredivisie Live, kwamen bedrogen uit. Zij kochten voor 6 euro een code om de website online te bekijken, maar de website raakte door de overweldigende interesse van kijkers volledig overbelast, waardoor het voor velen niet mogelijk was de wedstrijd te bekijken. Kijkers die de wedstrijd wel konden volgen klaagden bovendien over de slechte kwaliteit van de stream.
De klantenservice van Eredivisie Live heeft inmiddels aangegeven dat gebruikers die de wedstrijd niet hebben kunnen volgen hun geld terug zullen krijgen, maar het is een interessante vraag hoe dit soort kwesties juridisch gezien eigenlijk in elkaar zitten. Is Eredivisie Live eigenlijk wel verplicht om geld terug te geven aan de mensen die niet hebben kunnen kijken? En hoe zit dat met de kijkers die de wedstrijd wel konden volgen, maar waarbij de kwaliteit van de stream slecht was?
Om te bepalen of Eredivisie Live in die gevallen de betaalde bedragen moet terugbetalen is van belang of er sprake is van 'niet nakoming' van de overeenkomst door Eredivise Live. Is dat het geval, dan kan de koper van de inlogcode in beginsel de overeenkomst ontbinden. Eredivisie Live moet in dat geval de al betaalde bedragen terugbetalen. De koper heeft op zijn beurt geen recht meer om de wedstrijd (of een andere wedstrijd) te bekijken.
Om vast te stellen of er nu wel of geen sprake is van 'niet-nakoming' van Eredivisie Live, is van belang wat precies de inhoud van de overeenkomst was. Wat mocht de koper precies van Eurodivisie Live verwachten? Van belang is dan met name welke informatie over en weer verstrekt is voor en bij de aankoop van de inlogcode.
Bij Eredivisie Live koop je – indien je eenmalig online een wedstrijd wilt bekijken – voor 6 euro een inlogcode. Deze inlogcode kun je voor alle wedstrijden gebruiken gedurende een bepaalde periode. De koper kan dus zelf kiezen voor welke wedstrijd hij de code gebruikt. Hij koopt de code echter door naast een bepaalde wedstrijd op de knop 'Koop je kijkcode' te klikken. Bovendien wordt op de informatiepagina van de website aangegeven dat het weliswaar kan gebeuren dat een bepaald 'virtueel stadion' al vol zit en je als koper de wedstrijd niet meer kunt bekijken, maar daarbij wordt uitdrukkelijk gesteld: "Aan het begin van de betaalprocedure wordt gecheckt of er nog voldoende plaatsen over zijn. Als dat zo is, kan de betaalprocedure beginnen. Indien je aan de betaalprocedure begonnen bent ben je zeker van een plaats.".
Als je als koper voor een bepaalde wedstrijd een inlogcode koopt, dan mag je mijns inziens (zeker gezien de informatie op de website) als consument verwachten dat je die desbetreffende wedstrijd ook daadwerkelijk kunt bekijken. Dat je later (of op het zelfde moment) dan nog een andere wedstrijd kan bekijken, maakt niet zo veel uit. Dat was immers niet de wedstrijd waarvoor jij de inlogcode kocht en Eredivisie Live was daarvan op de hoogte. Als zij wist dat het waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om de wedstrijd Ajax – FC Twente te bekijken, had het daarom op haar weg gelegen om de koper daarvoor te waarschuwen. Het is dan ook terecht dat Eredivisie Live de gedupeerde kijkers hun geld terug geeft.
Wat nu als je als koper de wedstrijd wel hebt kunnen bekijken, maar met een haperende stream? Ook dan is de vraag wat je als koper mocht verwachten. Af en toe een kleine hapering zal mijns inziens niet voldoende reden geven voor ontbinding van de overeenkomst, dit kun je immers verwachten als je via het internet een zeer populaire wedstrijd bekijkt. Dat je grote delen van een wedstrijd niet hebt kunnen volgen lijkt mij echter voldoende om te stellen dat Eredivisie Live haar verplichtingen niet is nagekomen. Ook in dat geval zal je dan dus de overeenkomst kunnen ontbinden. Wel blijft het lastig om aan te tonen dat net jij de wedstrijd niet goed hebt kunnen volgen en dat bovendien aan Eredivisie Live te wijten was.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.