Eén van de populairste onderwerpen waar wij vragen over krijgen, is het merkenrecht versus domeinnamen. Merknamen zijn namelijk geliefd voer voor websites: ze trekken meer bezoekers aan, die al dan niet terecht bij de website hopen het merkproduct te vinden. Maar merkhouders stellen het lang niet altijd op prijs dat een ander hun merknaam gebruikt, al helemaal niet in een domeinnaam.
Merknamen gebruiken om concurrerende producten of diensten te promoten is merkinbreuk en dus verboden. De merkenwet is daarbij generiek: of u de merknaam nu gebruikt op uw winkelruit, in uw domeinnaam, als metatag op uw website of in de kopij van een reclamefolder, in alle gevallen is sprake van inbreuk wanneer u de indruk wekt dat u het merkproduct verkoopt of verwarring sticht over uw relatie tot de merkhouder.
Bij verkopen van de merkproducten zelf mag u dan weer wél gewoon de merknaam noemen. En ja dat mag óók in een domeinnaam. Wel geldt hierbij de eis dat het gebruik ‘eerlijk’ is. U mag de site niet optuigen alsof het een erkende dealersite is. De meest gemaakte fout hierbij is dat de merknaam eigenlijk de enige naam is die wordt gevoerd: “Welkom bij Talensshop.nl, uw specialist in alle Talens verfproducten” bijvoorbeeld. Dat mag niet. Onze vuistregel is dat de eigen bedrijfsnaam minstens zo prominent moet zijn als de merknaam.
Naast merken bestaan er ook handelsnamen. De naam van een bedrijf is automatisch beschermd. Een concurrent mag zich niet met dezelfde bedrijfsnaam tooien, of met een naam die verwarringwekkend veel lijkt. Dit levert met name op internet steeds meer problemen op: waar twee “De Warme Bakker”s in twee steden prima kunnen bestaan, kan er maar eentje online dewarmebakker.nl heten. En dat vindt die ander dan weer een schending van zijn handelsnaam.
Het lastigste punt bij handelsnamen is dat ze beschrijvend mogen zijn, in tegenstelling tot merken. Dat “De Warme Bakker” is dus een geldige handelsnaam, en de buurman mag zich dan niet “De Warmste Bakker” of iets dergelijks noemen. Wat voor internetbedrijven betekent dat er in heel Nederland geen twee actief mogen zijn met ongeveer dezelfde beschrijvende naam. En dat voelt heel oneerlijk: hoezo mag ik niet bloemenwinkel.nl gebruiken omdat er al iemand is die “De Bloemenwinkel” heet bij de KVK?
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.