Mag je klanten bij een servicegesprek per telefoon of bevestigingsmail tevens een commerciële aanbieding doen? Een lezer benaderde ons naar aanleiding van onze factsheet over commerciële communicatie met deze vraag. Terecht: de regels rond ongevraagde elektronische commerciële communicatie zijn streng, en de boetes kunnen hoog uitpakken.
Hoofdregel uit de wet is dat ongevraagde commerciële communicatie alleen mag als er vooraf toestemming (opt-in) is gevraagd aan de ontvanger. Zonder toestemming ongevraagd reclame mailen heet op internet wel "spam" en is verboden. Voor ongevraagd telefonisch contact met consumenten geldt dat dit niet mag als mensen zich via het Bel-me-nietregister hebben afgemeld.
Er zijn echter uitzonderingen. De belangrijkste is die van de bestaande klantrelatie, en dat is waarom de lezer zich geen zorgen hoeft te maken. U mag uw klanten telefonisch of per mail benaderen met aanbiedingen voor gerelateerde producten of diensten. Dat mag ook in combinatie met een bevestigingsmail, bijvoorbeeld de bevestiging van een geboekt vakantiehuisje in combinatie met een aanbieding om met 50% korting naar het zwembad te kunnen.
Gaat u mensen vaker dan één keer bellen met zo'n aanbod, dan raden wij aan om in het inschrijfformulier een optie op te nemen dat de klant zich af kan melden.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.