Drie zaken die niet veranderen door nieuwe consumentenwet

Per 13 juni gaat er op juridisch gebied het een en ander veranderen. De Wet koop op afstand krijgt een facelift. Nieuwe rechten en verplichtingen voor zowel de webwinkel als de consument worden geïntroduceerd. Met enige regelmaat krijgen wij echter de vraag of onderstaande drie zaken dan ook gaan veranderen. Het antwoord? Nee, de volgende wettelijke bepalingen veranderen niet.

Achteraf betalen
Ook na 13 juni moet het voor de consument nog mogelijk zijn om de bestelling na ontvangst te betalen. Een webwinkel dient minimaal één betaalmethode aan te bieden die dit mogelijk maakt. Een kleine nuance is op zijn plaats. De consument hoeft niet het hele bedrag achteraf te kunnen betalen. Minimaal 50% van het aankoopbedrag moet na aflevering betaald kunnen worden.

Met deze verplichting wijkt Nederland enigszins af van andere Europese landen. Hoewel dit voordelig is voor de consument, kan het voor de Europese mededinging nadelig uitpakken. Nederlandse webwinkeliers moeten kosten maken om dergelijke betaalmethoden te hanteren en lopen het risico op wanbetalers, waar andere Europese webwinkeliers dit niet hebben.

Garantie
Een product moet werken conform de redelijk bij de consument gewekte verwachtingen. Een paar sokken zal eerder verslijten dan een koelkast dat doet. Als een webwinkel de koelkast aanprijst door te zeggen dat deze zeker 10 jaar meegaat, dan mag de consument daar ook van uitgaan. Juridisch heet dit conformiteit, maar ‘wettelijke garantie’ is ook een gangbare term.

De Europese garantietermijn bedraagt 2 jaar. In Nederland wordt deze termijn niet gehanteerd. Dit omdat onze garantietermijn per product verschilt. De wettelijke garantietermijn van een paar sokken is korter dan de garantietermijn van een koelkast. De Nederlandse regeling blijft bestaan. Ook na 13 juni krijgen we geen standaardtermijn van 2 jaar.

Algemene voorwaarden
Regels die op iedere klant van toepassing zijn, zijn opgenomen in algemene voorwaarden. Het alleen opnemen van de regels is nog niet voldoende. De regels moeten ook bekend gemaakt worden, zodat de klant weet wat er van de winkel verwacht kan worden. Het bekend maken van de regels is ook weer aan voorwaarden verbonden.

Voor, of uiterlijk tijdens, het doen van een aankoop dient de webwinkel de voorwaarden aan de klant te tonen. Dit kan bijvoorbeeld door een linkje naar de voorwaarden op te nemen in het bestelproces. Een aanvinkvakje om de consument in te laten stemmen met de voorwaarden is niet verplicht, maar kan wel helpen om aan te tonen dat de consument de voorwaarden had kunnen/moeten lezen.

Daarnaast moet het mogelijk zijn om de voorwaarden gemakkelijk op te slaan. Het aanbieden van de voorwaarden in PDF vorm, of een ‘download als PDF’ link op een HTML pagina zijn daar enkele voorbeelden van. Ook deze regels veranderen na 13 juni niet.

Terug naar overzicht