Zoals in mijn vorige blog aangegeven is sinds 1 oktober de leidraad voor ziektebeeldinformatie van de CGR en de KOAG van kracht. Onder ziektebeeldinformatie wordt informatie omtrent ziektebeelden en mogelijke behandelingen verstaan.
Wat betekent deze leidraad nu praktisch? Hoe mag een UR-geneesmiddelenfabrikant volgens de leidraad nou wel en niet ziektebeeldinformatie geven op het internet? Wat zegt de leidraad: het geven van informatie over Uitsluitend-Receptgeneesmiddelen (“UR-geneesmiddelen”) mag, echter reclame maken richting het algemene publiek mag niet. U vindt hier de Do's and Don'ts.
Een website met ziektebeeldinformatie moet volgens de leidraad de volgende informatie bevatten:
De website mag de volgende informatie niet bevatten:
Technische gebruikersinformatie (zoals de dosering en de bijwerkingen van een UR-geneesmiddel) moet aan de volgende eisen voldoen:
De opmaak zoals zichtbaar voor het publiek moet in ieder geval aan de volgende eis voldoen:
Deze Do's and Don'ts komen erop neer dat een Corporate site, een website van of uitsluitend over één geneesmiddel-fabrikant, in feite een luxe bijsluiter wordt.
Bent u het niet eens met de leidraad en vindt u dat de leidraad afwijkt van de Nederlandse wet en regelgeving op dit gebied? Dan heeft u nog tot 1 april 2011 om deze bezwaren bij de klankbordgroep neer te leggen. Er geldt namelijk een overgangsperiode tot deze datum waarin nog aanpassingen kunnen worden doorgevoerd. Ook ik hoor graag van u als u bezwaren heeft, want alleen zo kunnen wij leren wat er bij u speelt.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.