De titel vraagt wellicht om enige uitleg. Vorige week vrijdag plaatste Neckermann.com de nieuwe gameconsole Xbox One voor € 349,- op de website. Een mooie prijs, aangezien de adviesprijs voor de nieuw uit te komen console € 499,- bedraagt. Een paar dagen later, op dinsdag, meldde Neckermann.com via haar Facebookpagina dat het om een misverstand ging en dat de consoles niet uitgeleverd gaan worden voor die prijs. Kan dat zomaar?
Het volgende bericht verscheen enkele dagen na de aanbieding op de Facebookpagina en op het Tweakers forum:
Vanaf vrijdag 9 augustus 2013 is de X Box One op onze website ten onrechte aangeboden voor € 349,00 in plaats van € 499,00. Zodra wij deze fout ontdekt hebben, is de X Box One door ons offline gehaald en hebben we besloten om hem voorlopig niet meer aan te bieden.
Het spijt ons dat we de X Box One helaas niet voor de aangeboden prijs kunnen uitleveren.
Heb je reeds betaald, dan wordt dit bedrag binnen een week teruggestort op je rekening.Wij beroepen ons hierbij op onze algemene voorwaarden:
Zetfouten
Voor de gevolgen van kennelijke zet, typ en/of programmeer of programmafouten op de website, in de catalogus, in andere publicitaire mailings of op internet, kan neckermann.com geen aansprakelijkheid aanvaarden.De aangeboden prijs is geen aannemelijke prijs voor de X Box One, het is dus duidelijk dat het hier om een kennelijke vergissing gaat.
Wij bieden onze oprechte excuses aan voor dit voorval.
Bottom line; we hebben een foutje gemaakt, excuses. Omdat u had kunnen en moeten weten dat het om een fout ging leveren wij de console niet uit. Eerder maakte Neckermann.com een soortgelijke fout met een TV. Ook OTTO heeft in een verleden een spraakmakende fout gemaakt (voor de liefhebbers hier te vinden). TV’s van rond de € 1.000,- werden door een fout in het systeem aangeboden voor € 99,-. Gelukkig voor de webwinkel oordeelde de desbetreffende rechter dat OTTO niet gebonden was aan deze kennelijke vergissing.
Iedereen snapt immers dat een prijsverlaging van bijna € 1.000,- niet logisch is. Maar nu terug naar het voorbeeld van Neckermann.com. Daar was de vergissing minder evident. Zou het een stunt kunnen zijn, een nieuwe gameconsole flink afprijzen? De prijs was in ieder geval niet overdreven laag. De concurrerende PS4 console wordt immers voor € 399,- aangeboden.
Ook het feit dat de aanbieding ruim een weekend online heeft gestaan spreekt niet in het voordeel van de webwinkelier. In de OTTO zaak, uit 2008, werd nog betoogd dat de duur van de fout niet uitmaakte, iedereen kon immers begrijpen dat het om een fout ging. In het Xbox One geval is dit echter veel minder evident. Daarom had Neckermann.com de fout mijns inziens veel sneller moeten herstellen.
Kan Neckermann.com zich beroepen op het OTTO arrest, of zijn ze verplicht de gameconsole voor € 349,- te leveren? De Consumentenbond neemt het tweede standpunt in. Neckermann.com moet volgens hen leveren. De vraag of de consument had mogen vertrouwen op het feit dat € 349,- een redelijk prijs is, is het twistpunt.
Er zijn tal van voor- en tegenargumenten te bedenken op de stelling dat de prijs een kennelijke vergissing is. Het feit dat er zoveel gesproken kan worden over de vraag of het een redelijke prijs is, spreekt naar mijn mening in het nadeel van Neckermann.com. Het is dus blijkbaar niet zo evident dat het gaat om een ‘kennelijke’ fout.
Hoe nu verder? Neckermann.com geeft aan niet te gaan leveren en het geld terug te storten omdat iedereen had kunnen weten dat het om een foutieve prijs ging. Aangezien dat standpunt juridisch gezien zeer twijfelachtig is kunnen ze het in mijn ogen beter iets coulanter oplossen.
UPDATE 26-08-13: Na overleg met de Consumentenbond heeft Neckermann.com besloten de Xbox One voor € 349,- te gaan leveren, indien dat mogelijk is. Ze kunnen echter niets garanderen. Lees hier het nieuwsbericht van de Consumentenbond.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.