De websitescan deel 5: de betaalmethoden

De komende weken zullen wij een webshop in het openbaar scannen waarbij we één of twee keer in de week een blog zullen schrijven waarin we één aspect van de websitescan uit zullen lichten. Daarbij zullen we de website bekijken en becommentariëren aan de hand de bestaande wettelijke eisen aangevuld met tips van onze kant. Aan het einde van de reeks ontvangt de winnaar van onze actie een juridische websitescan en ons boek.

In deel 4 van de websitescan schreef ik over het bestelproces. Dit deel gaat over de vervolgstap, het afrekenen van een bestelling. iDEAL, creditcard, PayPal, de ouderwetse bankoverschrijving, achteraf met een acceptgiro betalen of betalen onder rembours. Er is een enorme keuzevrijheid en elke methode heeft voor- en nadelen voor de winkelier en de consument.

De wet stelt eisen aan de manier van betalen. De eis die ongetwijfeld voor de meeste vragen zorgt is de eis tot (gedeeltelijke) achterafbetaling. Consumenten moeten in ieder geval één mogelijkheid hebben om de bestelling voor een deel achteraf te betalen. In de praktijk betekent dit dat consumenten vaak het gehele aankoopbedrag achteraf kunnen betalen door middel van een acceptgiro of door het betalen onder rembours. We hebben hier verschillende keren over geschreven.

Veel webwinkels zijn huiverig om consumenten achteraf te laten betalen met een acceptgiro. Het brengt natuurlijk extra kosten en een risico met zich mee, wat als consumenten niet betalen? Ga je tijd, geld en energie steken in een klant die een HDMI-kabeltje van € 5,- niet wil betalen? Je eergevoel zegt ja, je verstand zegt nee. Toch biedt het aanbieden van een methode om achteraf te betalen ook een groot voordeel. Het geeft de consument vertrouwen en misschien dat laatste zetje om toch de bestelling te plaatsen.

Natuurlijk is een acceptgiro niet de enige methode om de consument achteraf te laten betalen. Rembours is ook een methode. Daarbij betaalt de consument bij aflevering van het product aan de postbode.
Aan deze methoden kunnen echter wel extra kosten verbonden zijn. Het is toegestaan om deze extra kosten door te berekenen aan de consument, maar het is niet toegestaan om de kosten dusdanig hoog te maken dat de consument eigenlijk geen keuze meer heeft en toch voor iDEAL zal kiezen.

Supermier.com biedt iDEAL, PayPal en een vooruitbetaling per bank aan. Daarmee voldoet Supermier.com, net als vele kleine webwinkels niet aan de bovengenoemde wettelijke eis. Wij raden de webwinkel aan om hier verandering in te gaan brengen. In strijd met de wet handelen is, in veel gevallen, niet goed voor de business.

In de volgende blog gaan we in op de verschillende informatieplichten die een webshop heeft.

Terug naar overzicht