De websitescan deel 1: contactgegevens

De komende weken zullen wij een webshop in het openbaar scannen waarbij we één of twee keer in de week een blog zullen schrijven waarin we één aspect van de websitescan uit zullen lichten. Daarbij zullen we de website bekijken en becommentariëren aan de hand de bestaande wettelijke eisen aangevuld met tips van onze kant. Aan het einde van de reeks ontvangt de winnaar van onze actie een juridische websitescan en ons boek.

Het is wel zo netjes om de reeks te beginnen met het voorstellen van de webshop: Supermier.com. Met het voorstellen is direct het eerste onderwerp van de reeks aangesneden. Een webshop is wettelijk verplicht om de identiteit te vermelden. Deze identiteit moet volledig en gemakkelijk vindbaar zijn. Consumenten moet immers onwillige verkopers over de toonbank kunnen trekken.

In fysieke winkels is dat geen probleem, de consument kan de winkel in lopen en een verkoper aanspreken. Online is dat moeilijker, zo niet onmogelijk als de adresgegevens ontbreken of vals blijken te zijn. De adresgegevens moeten uit een fysiek adres bestaan. Regelmatig bieden webshops alleen een postbus aan, dit is onvoldoende. Hier kunnen consumenten immers geen verkoper vinden.
Het vermelden van een fysiek adres is een drempel voor beginnende webwinkeliers. Niet iedereen vindt het een prettig idee om een webwinkel te starten vanuit huis en vervolgens het woonadres als contactadres op te geven. Toch is dit ook voor webwinkels die vanuit een woonhuis opereren aanbevolen, en zelfs verplicht. Een fysiek adres straalt immers vertrouwen uit richting potentiële klanten.

Naast het fysieke adres zijn webwinkels verplicht om een KvK-nummer en een BTW-nummer te vermelden. Gegevens die vaak ontbreken op een contactpagina, maar wel degelijk verplicht zijn.

Naast het adres en de nodige registratienummers is het belangrijk dat consumenten of potentiële klanten contact op kunnen nemen met de webshop. De wet verplicht een webshop om een elektronisch postadres, ofwel e-mailadres, op de website op te nemen. Naast het e-mailadres is het verplicht om in ieder geval één ander contactmiddel aan te bieden die snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk maakt. Een telefoonnummer is het meest voor de hand liggend. Er bestaan echter ook andere methoden die onder deze definitie vallen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een live chat of een live Twitteraccount waarbij sprake is van snel contact wat bovendien rechtstreeks en effectief is. Het Europese Hof van Justitie vindt een methode snel en effectief indien een vraag binnen 30 tot 60 minuten is beantwoord.

Supermier.com biedt alle gegevens keurig aan op een pagina met bedrijfsgegevens en op de contactpagina. Deze pagina’s zijn bovendien gemakkelijk vindbaar doordat er in de footer van de website links zijn opgenomen.
Volgende week zetten we de reeks voort met een blog over het aanbieden van de algemene voorwaarden.

 

 

Terug naar overzicht