Op oudejaarsavond had ik het geluk mijn debut te mogen maken op het NOS Journaal. Ik werd geïnterviewd over de uniforme veiligheidsregels voor internetbankieren van de Nederlandse Vereniging voor Banken. In dit bericht zal ik wat nader uitweiden over de (gratis en constructief bedoelde) kritiek die ik daarop heb. id="more-6929">
In het href="http://nos.nl/uitzendingen/14728-nos-journaal-31-december-2013-2000u.html">item op het Journaal (vanaf 9:20 minuten) gaf ik aan dat er een risico lijkt te bestaan dat banken de veiligheidsregels zullen aangrijpen om te proberen de bewijslast om te draaien. Veel consumenten zijn ook bezorgd over de regels, omdat daarin best wat van ze wordt gevraagd. En de vraag is dan: wat als ik aan een van de regels niet of niet helemaal zou hebben voldaan, ben ik dan straks automatisch de klos?
Het is op zich al geruststellend dat de heer Boudewijn van de NVB in het Journaal uitdrukkelijk verklaart zijn handen ervoor in het vuur te steken dat consumenten niet de dupe zullen worden van de regels. Maar je kunt je afvragen hoeveel zijn mededeling consumenten werkelijk zal helpen als ze straks een narrige servicemedewerker tegenover zich hebben, die de regels toch als het hoogste woord beschouwt.
Zelf omschrijft de heer Boudewijn de veiligheidsregels op televisie als ‘vuistregels’ en ‘verduidelijkingen’. Hij weet immers ook dat banken op dit punt niet van de wet mogen afwijken. En de wet bepaalt dat banken alleen eigen risico aan consumenten in rekening mogen brengen bij nalatigheid van de consument en dat de bank die moet bewijzen. Maar ook het woord ‘verduidelijking’ is in deze context misleidend. Want wie zegt dat de rechter het inderdaad nalatig zal vinden als je je eigen pinpas en rekening nu en dan door je partner of echtgenoot laat gebruiken? Volgens de ‘regels’ van de NVB mag dat helemaal nooit.
Van ‘regels’ mag je ook wel wat zorgvuldigere formuleringen verwachten om onredelijke uitkomsten te vermijden. Van eventuele onredelijke uitkomsten is bij de veiligheidsregels van de NVB een hele lijst te bedenken.
Om al deze redenen was het beter geweest als de NVB de veiligheidsregels niet ‘regels’ maar ‘richtlijnen’ had genoemd. Die benaming zou een stuk preciezer passen bij de bedoeling die de NVB met het document zegt te hebben. Ook zou het netjes zijn als de NVB de formuleringen op de bovenstaande punten nog wat aan zou scherpen. En tot slot zou het prettig zijn als in de regels uitdrukkelijk zou staan dat banken hun uitvoerend personeel zullen instrueren om niet te eisen dat consumenten bewijzen aan de regels te voldoen, voordat ze gestolen geld vergoed krijgen.
Dat zal de uitlatingen van de NVB op televisie kracht bijzetten en vertrouwen wekken bij consumenten dat banken werkelijk niet zullen proberen de ‘regels’ te gebruiken om meer of vaker eigen risico in rekening te brengen. Uiteindelijk is vertrouwen het primaire bestaansrecht van banken als zodanig en consumentenvertrouwen is een essentiële voorwaarde voor economische groei.
Ik nodig de NVB daarom uit om met dit gratis advies te helpen de crisis in 2014 voorgoed achter ons te laten!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.