De terugbetaaltermijn onder druk

Wanneer de consument gebruikt maakt van zijn herroepingsrecht, moet de webwinkel binnen 14 dagen na de melding het volledige aankoopbedrag terug betalen. Dit kan betekenen dat de verkoper moet terugbetalen voordat hij het product heeft ontvangen. Niet eerlijk, vindt de belangenvereniging Thuiswinkel.org. In Brussel pleit de belangenvertegenwoordiger dan ook voor een wetswijziging.

Juni 2014 is de nieuwe consumentenwet in werking getreden. Hierdoor is de terugbetaaltermijn veranderd van 30 dagen naar 14 dagen. Een consument die zijn overeenkomst wil herroepen, heeft (na ontvangst) 14 dagen de tijd om dit te melden. Na deze melding heeft hij nog 14 dagen om het product terug te sturen. Webwinkels zijn echter verplicht om uiterlijk binnen 14 dagen na de melding het volledige aankoopbedrag te vergoeden (art. 6:230r BW).

Bij de introductie van deze regel was mijn collega al kritisch over deze snelle termijn. Die termijn is namelijk gelijk met de termijn waarbinnen de consument de producten moet terugsturen. In theorie mogen webwinkels wel wachten totdat de producten terug zijn óf totdat de consument heeft aangetoond dat de producten zijn verzonden. Maar in de praktijk levert dit niet altijd het gewenste resultaat. Een track & trace nummer toont namelijk niet aan dat de (juiste) producten ook daadwerkelijk zijn verzonden. En stel dat de webwinkel op dag 13 de producten ontvangt, dan moet binnen één dag het product beoordeeld worden en worden terugbetaald. Bovendien hebben creditcardmaatschappijen soms een lange verwerkingstijd. Hierdoor kan dus de situatie ontstaan dat webwinkels terug (moeten) betalen voordat zij de producten hebben ontvangen.

Voor webwinkels is dat bezwaarlijk. Consumenten maken nog wel eens misbruik van het retourrecht, bijvoorbeeld door kleding te dragen of apparaten te gebruiken. Hierdoor zijn de producten minder goed of niet meer te verkopen. De consument is wel aansprakelijk voor die waardevermindering, mits dit van te voren is gemeld. Vanzelfsprekend willen webwinkels dit het liefst verrekenen, en niet achteraf nog eens bij de consument moeten aankloppen.

Daarom pleit de belangenvereniging Thuiswinkel.org in Brussel voor een wetswijziging. “Het is een draak van een regel”, aldus woordvoerder  Martijn Hos. Een webwinkel zou pas moeten terugbetalen als het product is geretourneerd. De wetswijziging wordt nu in Brussel geëvalueerd, maar zoiets kost tijd.

Terug naar overzicht