De (te) snelle levertermijn: misleiding van de consument!

style="text-align: left" align="center">Je kent de situatie vast. Je bent online op zoek naar een product en na een beetje vergelijken besluit je het product te kopen bij webwinkel X. De reden? De supersnelle levertermijn!

Vandaag besteld, morgen in huis

“Vandaag besteld, morgen in huis!” is de belofte die heel veel (grote) webwinkels doen, maar die zelden wordt waargemaakt. Dikwijls ontvang je een dag later een mailtje met de mededeling dat de levertermijn tóch langer is of meldt de webwinkel helemaal niets en wacht je vergeefs op het product. Op excuses hoef je als consument meestal ook niet te rekenen.

Misleiding

Je wordt als consument met dit soort valse levertermijnen simpelweg href="http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/Boek6/Titel3/Afdeling4/Artikel194/geldigheidsdatum_30-10-2013">misleidt, want die snelle levertermijn was tenslotte de reden dat je product bij webwinkel X kocht en niet bij webwinkel Y.

Nu is “Vandaag besteld, morgen in huis” wel een overduidelijk voorbeeld van misleiding omdat deze levertermijn suggereert dat producten die op zaterdag zijn besteld op zondag worden geleverd, hetgeen via de reguliere pakket bezorgbedrijven niet eens mogelijk is. De Reclame Code Commissie heeft Wehkamp.nl hier ook al tweemaal voor op de vingers href="http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2013/02/wehkamp.nl-snelle-belofte-late-levering-4/index.xml">getikt.   href="http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2013/02/wehkamp.nl-snelle-belofte-late-levering-4/index.xml"> />

Misleidende uitingen kun je melden bij de href="https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=73">Reclame Code Commissie, maar je kunt als consument ook terecht bij href="https://www.consuwijzer.nl/klacht-indienen-bij-consuwijzer">Consuwijzer. Consuwijzer onderzoekt vervolgens of de klacht terecht is en of de webwinkel inderdaad de wet overtreedt. Is dit laatste het geval, dan kan de Autoriteit Consument en Markt ( href="https://www.acm.nl/nl/">ACM) hiertegen optreden.

Levertermijn: wel of niet?

Wat zijn eigenlijk de regels met betrekking tot levertermijnen en wat zijn je rechten als consument? De wet verplicht een webwinkel niet om een levertermijn te geven op de website.

Wel is een webwinkel die geen levertermijn geeft verplicht in ieder geval binnen 30 dagen te leveren. Indien deze termijn ook niet gehaald kan worden (denk aan meubels met een levertermijn van 6-8 weken) dan moet dit duidelijk op de website gemeld worden zodat de consument dit weet vóór hij een bestelling plaatst.

Kiest de webwinkelier er voor om wél een levertermijn te hanteren dan is hij ook verplicht zich daar aan te houden. Verschuilen achter de pakketbezorger die te laat levert is in principe niet toegestaan. Haalt de webwinkelier de levertermijn niet, dan mag je de overeenkomst als consument kosteloos ontbinden.

Uiteraard mag de webwinkelier een nieuwe levertermijn voorstellen, maar daar hoef je als consument niet mee akkoord te gaan. Het is dus verstandiger om een ruimere levertermijn te geven, bijvoorbeeld 2-3 werkdagen. De kans is dan groter dat je dit ook daadwerkelijk haalt.

Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er een webwinkel komt die de supersnelle levertermijn wél altijd haalt. Maar misschien moeten we als consument tot die tijd de webwinkels met ruimere levertermijnen eens wat meer omarmen, daar zíj u geen rad voor ogen draaien…

Terug naar overzicht