De nieuwe consumentenwet: bent u er klaar voor?

Vandaag is het zover: de nieuwe wet consumentenrecht treedt in werking. Ben u er klaar voor?

Er verandert tenslotte best veel, vooral ten opzichte van het herroepingsrecht. Zo gaat de termijn van het herroepingsrecht van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen en bent u als webwinkelier verplicht om een modelformulier met betrekking het herroepingsrecht aan te bieden. Daarnaast zal het herroepingsrecht ook voor diensten gaan gelden.

Indien een consument gebruik maakt van het herroepingsrecht, is het belangrijk dat u het door hem betaalde bedrag binnen 14 kalenderdagen terugbetaalt. Deze termijn was 30 kalenderdagen.

Een andere (veelbesproken) wijziging is die van de betaalknop: deze moet nu duidelijk vermelden dat een bestelling een betaalverplichting inhoudt.

Ook betaalde nummers, zoals 0900 nummers zijn niet zonder meer toegestaan: reeds bestaande klanten moeten u gratis kunnen bereiken in het kader van de gesloten overeenkomst.

Vooraf aangevinkte hokjes met extra’s, zoals een annuleringsverzekering of een huurauto mogen ook niet meer: de consument moet deze zelf aan kunnen vinken.

Ten opzichte van de uitzonderingen op het herroepingsrecht komt er ook wat meer duidelijkheid: zo mogen producten die om hygiënische redenen niet geretourneerd kunnen worden, worden uitgezonderd van het herroepingsrecht. Deze producten kunnen dan verzegeld worden verzonden zodat de consument deze niet zomaar kan openen/gebruiken.

Nu kan ik mij voorstellen dat u vragen heeft over de nieuwe wet of de implementatie ervan op de website.

Daarom openen wij vandaag van 13:30-17:00 een helpdesk. U kunt ons bellen met al u vragen over de nieuwe consumentenwet op 020-6631941 of ons via Twitter benaderen op @webwinkelrecht. Mailen kan natuurlijk ook naar info@webwinkelrecht.nl. Wij zullen alle vragen zoveel mogelijk kosteloos beantwoorden.

Tot straks!

Terug naar overzicht