Reeds op 15 juli 2008 werd op deze site bericht over regelgeving met betrekking tot de digitale polis, oftewel, het op dat moment aanhangige wetsvoorstel Elektronische Polis. Destijds lag het nog in de planning dat de wet in werking zou treden op 1 januari 2009. Nu, meer dan een jaar later, is duidelijk dat dit niet gelukt is. De vraag die natuurlijk dan wel rijst, is of sinds die tijd nog veel veranderd is; een update.
Op 2 december 2008 is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer goedgekeurd. Er zijn daarbij twee amendementen aangenomen. Ingevolge het eerste amendement is het niet langer noodzakelijk dat de ontvangst van de digitale polis door de verzekeringsnemer wordt bevestigd om van een geldige afgifte te spreken. Daarnaast kunnen nu ook in het familie- en erfrecht onderhandse akten langs elektronische weg tot stand komen.
Het tweede amendement zag toe op het elektronisch kunnen opzeggen van de polis door de consument. Dit is natuurlijk geen vreemde gedachte, nu de polis ook elektronisch verstrekt kan worden. Het wederkerheidsprincipe brengt dan met zich mee dat het ook mogelijk moet zijn dat de polis elektronisch kan worden opgezegd.
De vereisten waaraan de verzekeraar op dit moment dus nog aan dient te voldoen zijn:
Op dit moment ligt het wetsvoorstel voor behandeling bij de Eerste Kamer, dus deze vereisten zijn nog ‘voorlopig’.
Wij zullen u via deze website op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in dezen. Tevens kunnen wij u natuurlijk adviseren met betrekking tot de implementatie van deze vereisten in uw systeem.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.