De Franse privacytoezichthouder, de Commission nationale de l’informatique et des libertés (‘CNIL’) heeft Microsoft een boete van 60 miljoen euro opgelegd wegens het onrechtmatig plaatsten van advertentiecookies op de apparaten van de internetbezoekers.
Cookies zijn niets meer dan kleine tekstbestanden dat op apparaten van internetbezoekers wordt geplaatst. Voor het plaatsen van advertentiecookies is toestemming van de bezoeker vereist. Microsoft heeft echter door het gebruik van de zoekmachine Bing cookies geplaatst zonder toestemming van de bezoekers. De cookies waren bedoeld om advertentieprofielen op te stellen.
Een andere omstandigheid die aanleiding heeft gegeven tot het opleggen van de boete is het bemoeilijken van bezoekers om de cookies te weigeren.
Het weigeren van cookies vereiste namelijk twee klikken, terwijl het accepteren van alle cookies met één klik kon worden gedaan. De CNIL stelt dat het moeilijker maken om cookies te weigeren erin resulteert dat bezoekers eerder geneigd zijn om de voorkeur te geven aan de toestemmingsknop.
Wegens het overtreden van de Franse databeschermingswet die voortvloeit uit de e-privacyverordening heeft de CNIL een boete van 60 miljoen euro opgelegd. Volgens de Franse privacytoezichthouder is het boetebedrag gerechtvaardigd gelet op de omvang van de advertentie-inkomsten die Microsoft door de cookies heeft verdiend.
Naast de boete dient Microsoft het cookiebeleid op Bing binnen drie maanden te verbeteren op straffe van een dwangsom van 60.000 euro per dag. Wij houden in de gaten of het cookiebeleid wordt aangepast, of dat er toch een dwangsom wordt opgelegd.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.