U heeft het allemaal geregeld: de continuïteit van de software, domeinnamen, data, hosting en de servers is geregeld. Dan blijft er nog één ding cruciaal: de werknemers of zzp’ers die de clouddienst hebben gemaakt en onderhouden. Als een clouddienst niet onderhouden wordt, kan de rest nog zo goed geregeld zijn maar meestal zal uw continuïteit dan maar van korte duur zijn.
Om deze laatste cruciale horde te nemen moet onderzocht worden wie deze personen zijn en hoeveel van hun tijd noodzakelijk is om de clouddienst voldoende toegankelijk te houden. Als dat duidelijk is, is het tijd voor de volgende stap.
De Stichting zal een overeenkomst moeten sluiten met de onmisbare werknemers en zzp’ers. Wel moet er gewaakt worden dat niet het gehele arbeidscontract wordt overgenomen. Dit zou de regeling onnodig duur maken. Er moet een overeenkomst van opdracht gesloten worden die enkel tot leven komt als de continuïteit bedreigd wordt. Natuurlijk moet de werknemer of zzp’er daar wel voor open staan, slavenarbeid is immers afgeschaft.
De stichting sluit die overeenkomst omdat de curator zich er dan niet zomaar mee kan bemoeien. Daarnaast kan de Stichting het in één keer regelen voor alle afnemers van de clouddienst.
Het laatste deel van deze serie zal gaan over de te plaatsen kanttekeningen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.