Een clouddienst is meestal op te delen in software, domeinnamen, data van de afnemer, hosting en servers, het datacenter waar de servers draaien en personeel. Om continu toegang te blijven houden tot de dienst, moeten al deze onderdelen blijven doordraaien en ter beschikking blijven van de dienst.
Natuurlijk hoeven niet alle onderdelen van de clouddienst voor 100% door te draaien. Bij de meeste diensten is het doordraaien “AS IS” voldoende om genoeg tijd te hebben voor een migratie en ondertussen het bedrijfsproces op gang te houden. Zo is niet al het personeel van de dienstverlener nodig en in sommige gevallen kan de servercapaciteit ook iets afslanken.
Drie tot zes maanden is meestal genoeg tijd om de continuïteit voor een langere periode te regelen. Óf door een overname van de clouddienst te bewerkstelligen of door te migreren naar een nieuw systeem.
In de volgende blogs zal ik de verschillende onderdelen en bijbehorende continuïteitsoplossingen behandelen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.