Contactgegevens geworven bij gratis dienst mogen niet worden gespamd

Wie op internet reclame of klantacquisitie doet, loopt al snel tegen wettelijke grenzen aan. Het is immers verboden contactgegevens van klanten voor commerciële doelen te gebruiken zonder toestemming. En die toestemming verkrijgen, is niet eenvoudig. Recent publiceerde de telecomtoezichthouder een gids voor telemarketing en internetreclame, met daarin een duidelijk overzicht van de wet- en regelgeving. Daar zit wel een gevoelige angel in verstopt: lid worden van een site is géén grond om iemand reclame te mogen mailen.

Het gebruik van contactgegevens voor reclame vereist voorafgaande toestemming, anders is sprake van verboden spam. Echter, het is toegestaan om klanten te benaderen met aanbiedingen voor 'gerelateerde' producten of diensten, zonder dat daar apart toestemming voor moet worden verkregen. Maar: wie is een klant?

De OPTA neemt een strikt standpunt in: de wet heeft het over "in het kader van verkoop". En dan moet er dus een koop zijn geweest, oftewel de verkrijging van een fysiek product in ruil voor geld. Elke andere zakelijke transactie is geen koop en dus géén grond om de klant te mogen mailen.

Letterlijk zegt men:

Bij het aanmelden voor een nieuwsbrief, het invullen van een enquête, het meedoen aan een prijsvraag, de deelname aan een spel of het aanmaken van een gebruikersaccount is in beginsel geen sprake van contactgegevens die zijn verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst.

Dergelijke gegevens mogen dus niet worden gebruikt om reclame of nieuwsbrieven heen te sturen. Alleen als er een expliciete aparte opt-in is gegeven voor de nieuwsbrief, kan men deze versturen.

Dit heeft grote consequenties voor internetdienstverleners, die zelden of nooit producten verkopen. Zeker de menigte gratis sites waar je spelletjes en dergelijke kunt spelen maar wel van tijd tot tijd nieuwsbrieven of reclame krijgt, kan nu wel inpakken.

Terug naar overzicht